Pixel Sundays: De viering van het 20-jarig jubileum van World of Warcraft begint

20 oktober 2024 om 16:36 in Gaming-nieuws met Geen reacties

World of Warcraft staat op het punt 20 jaar te worden! Dit legendarische en populaire spel maakt al zo lang deel uit van de gamewereld, en het grote jubileumfeest staat voor de deur. Ontdek hier alle informatie over 20 jaar World of Warcraft, de lancering en het huidige jubileumevenement.

Overzicht


World of Warcraft

Het 20-jarig jubileum van World of Warcraft is niet alleen een nostalgisch moment. Het is een viering van 20 jaar ontwikkeling, verbeteringen en een geweldige fanbase. Duizenden spelers vieren dat WoW zich steeds verder heeft ontwikkeld en is geworden wat het nu is.

De oorsprong van World of Warcraft

World of Warcraft (WoW) begon op 3 september 2001, toen Blizzard, de studio achter WoW, het spel officieel aankondigde op de European Computer Trade Show. Het spel had een ontwikkelings- en testfase van 4-5 jaar, wat toen als lang werd beschouwd. WoW werd officieel uitgebracht op 23 november 2004, en in Europa op 11 februari 2005.

World of Warcraft

Het doel van World of Warcraft was om een fantasy-MMORPG te creëren dat miljoenen spelers wereldwijd zou verbinden. Terugkijkend kunnen we zeker zeggen dat dit een enorm succes was. Het spel bracht veel revolutionaire functies met zich mee, zoals een enorme open wereld vol verhalen die diep geworteld zijn in de lore van Blizzard’s Warcraft-spellen.

Blizzard bouwde voort op het succes van zijn eerdere spellen, zoals Warcraft III, en breidde het universum uit door rivaliserende facties te introduceren: de Alliantie en de Horde. Deze facties bestaan uit verschillende rassen, elk met hun eigen culturele en historische achtergrond. De Horde bestaat uit Orcs, Trolls en Ondoden, terwijl de Alliantie uit Mensen, Nachtelfen en Draenei bestaat. Deze facties spelen ook een rol in PvP (speler tegen speler) gevechten, waarin spelers tegen leden van de andere factie strijden.

World of Warcraft

Natuurlijk draaide World of Warcraft niet alleen om vechten tegen andere spelers. Spelers konden ook talloze missies aannemen in de enorme wereld. Sommige van deze missies waren alleen beschikbaar voor bepaalde facties. Daarnaast waren er veel raids en dungeons die spelers samen moesten veroveren, maar deze keer tegen vijanden in het spel in plaats van andere spelers.

Vanaf het begin trok de uitgestrekte wereld van WoW miljoenen spelers aan en stelde het nieuwe standaarden voor online games. Om World of Warcraft te spelen, moesten (en moeten) spelers een abonnement afsluiten, wat maandelijks kosten met zich meebrengt.

DLC’s en uitbreidingen door de jaren heen

In de afgelopen 20 jaar zijn er veel nieuwe inhoud aan het spel toegevoegd. Naast reguliere updates waren er in totaal 10 DLC’s, die allemaal nieuwe mechanismen, gebieden, rassen, verhalen en meer aan het spel toevoegden. De eerste DLC was The Burning Crusade (2007), dat een portal opende naar de gebroken planeet Outland. Deze DLC introduceerde twee nieuwe rassen: Bloedelfen (Horde) en Draenei (Alliantie), samen met het nieuwe gebied Outland, en verhoogde het maximale speelniveau naar 70. Natuurlijk kwamen er met het nieuwe gebied ook nieuwe dungeons en raids.

World of Warcraft

In 2008 werd de DLC Wrath of the Lich King uitgebracht, waarin het nieuwe gebied Northrend werd geïntroduceerd, waar spelers de legendarische Lich King Arthas moesten verslaan. Deze DLC voegde ook de nieuwe heldenklasse Death Knight toe en verhoogde het maximale niveau naar 80. Het verhogen van het maximale niveau stelt spelers in staat hun personages verder te verbeteren en nieuwe vaardigheden vrij te spelen die met de DLC zijn toegevoegd.

Daarna volgde Cataclysm in 2010. In deze DLC werd geen nieuw gebied toegevoegd, maar werd de hele wereld van Azeroth verwoest door de draak Deathwing, waardoor veel zones opnieuw werden vormgegeven en er nieuwe ontdekkingen te doen waren. Er werden ook twee nieuwe rassen geïntroduceerd, namelijk de Goblins (Horde) en Worgens (Alliantie). En zoals te verwachten, werd het maximale niveau weer verhoogd, dit keer naar 85.

World of Warcraft

In 2012 kwam de DLC Mists of Pandaria uit, die het mysterieuze land Pandaria toevoegde. In Pandaria wonen de Pandaren, een neutraal volk, en spelers konden kiezen welke factie ze wilden volgen. De nieuwe klasse die werd toegevoegd was de Monnik, en het maximale niveau werd verhoogd naar 90.

Na tien jaar World of Warcraft, in 2014, werd de 5e DLC Warlords of Draenor uitgebracht. Deze uitbreiding bracht de spelers naar Draenor, het oorspronkelijke thuisland van de Orcs, voordat het uiteenviel in Outland. Deze DLC introduceerde de bouw van garnizoenen, waardoor spelers hun eigen fort konden bouwen. En zoals verwacht werd het maximale niveau weer verhoogd, dit keer naar 95. Ja, ik weet het, het niveauverhogingen worden een beetje eentonig, maar we zijn al halverwege!

Nu zijn we in 2016 en hier werd de DLC Legion uitgebracht. Deze DLC bracht een oude dreiging, het Brandende Legioen, terug naar Azeroth. De nieuwe klasse die werd toegevoegd was de Demon Hunter, en er werden gloednieuwe artefactwapens geïntroduceerd die spelers konden vrijspelen en upgraden. En het maximale niveau werd verhoogd naar 110.

Weer twee jaar later, in 2018, werd de DLC Battle of Azeroth uitgebracht. Met deze uitbreiding kwam de focus weer terug op het conflict tussen de Horde en de Alliantie. Nieuwe rassen zoals Zandalari Trolls en Kul Tirans werden toegevoegd. En natuurlijk werd het maximale niveau weer verhoogd, dit keer naar 120.

In 2020 kwam de DLC Shadowlands uit. Deze DLC bracht de spelers naar het hiernamaals, de Schaduwlanden, waar de zielen van de overledenen verblijven. Er werd een nieuw gebied en een pactfunctie toegevoegd. Blizzard realiseerde zich dat het niveau te hoog werd, dus introduceerden ze een “niveauverlaging” (level squish) functie. Dit zorgde ervoor dat alle personages werden teruggeschaald en het maximale niveau werd vastgesteld op 60.

In 2022 werd de DLC Dragonflight uitgebracht. Deze DLC introduceerde de nieuwe klasse Dracthyr, die spelers zelf konden spelen, en het nieuwe gebied, de Drakeneilanden, werd toegevoegd. Het maximale niveau werd verhoogd naar 70.

En tot slot gaan we het hebben over de nieuwste uitbreiding, de The War Within DLC, die net is uitgebracht in 2024. Deze DLC introduceert het nieuwe ras Earthen en een nieuwe zone genaamd Khaz Algar, een ondergrondse wereld onder Azeroth. De grootste toevoeging zijn de Delves, kleine dungeons die je alleen of met maximaal 4 personen kunt doen. Er zijn ook nieuwe heldentalenten en verbeterde vliegmechanieken.

De evolutie van de spelmechanieken door de jaren heen

In 20 jaar World of Warcraft zijn er natuurlijk steeds nieuwe mechanieken aan het spel toegevoegd, en oude mechanieken zijn verder ontwikkeld en verbeterd. Hierdoor heeft WoW het voor elkaar gekregen om ook na 20 jaar nog steeds spelers aan zich te binden.

Laten we beginnen met de facties en vooral het PvP. De oorlog tussen de Horde en de Alliantie is altijd een van de kernmechanieken van het spel geweest. Grote gevechten tussen factieleden waren altijd een van de PvP-hoogtepunten. Met de tijd is dit verder ontwikkeld, bijvoorbeeld door de introductie van speciale slagvelden zoals Alterac Valley. Later kwamen er ook PvP-arena’s en andere modi bij, waardoor het spel aantrekkelijker werd voor competitieve spelers.

World of Warcraft

In WoW kun je verschillende beroepen uitoefenen, zoals smid, betoveraar, alchemist, en nog veel meer. Door de jaren heen zijn er steeds meer gespecialiseerde voorwerpen en recepten aan toegevoegd, vooral voor het endgame. Dit werd vooral merkbaar bij de introductie van legendarische voorwerpen.

Ook de raid-mechanieken zijn door de jaren heen ontwikkeld. Bij de lancering van het spel waren raids zoals “Molten Core” en “Blackwing Lair” de norm. Later kwamen er verschillende moeilijkheidsgraden (Normaal, Heroïsch en Mythisch) bij. Ook werd er een Dungeon Finder toegevoegd en later ook een Raid Finder, waardoor het makkelijker werd om in een willekeurige groep te komen, aangezien raids niet alleen te voltooien zijn.

Ook bepaalde aspecten van missies en quests in World of Warcraft zijn met de tijd aangepast. De grootste verandering kwam waarschijnlijk door het Warlords of Draenor DLC, waar je NPC’s op missies kon sturen om beloningen te verdienen. Dit systeem werd in latere updates verder verbeterd, zoals met de Ordezaal. Ook kwamen er later wereldmissies, die spelers elke dag nieuwe missies gaven in verschillende zones, wat vooral invloed had op het endgame.

World of Warcraft

Een van de belangrijkste functies voor spelers werd al met de eerste DLC aan het spel toegevoegd: vliegen. Hierdoor kon je snel van de ene naar de andere plek reizen in deze grote wereld. Met Dragonflight werd drakenrijden toegevoegd, wat het vliegen dynamischer maakte en waarmee je acrobatische manoeuvres kon uitvoeren. In de nieuwste DLC, The War Within, werd Skyriding toegevoegd, wat opnieuw veranderingen bracht voor de bestaande mounts.

World of Warcraft door de jaren heen: Grafische verbeteringen

Blizzard heeft continu geprobeerd de grafische kwaliteit van World of Warcraft op een modern niveau te houden. Dit was vooral belangrijk om nieuwe spelers aan te trekken die niet gewend zijn aan de oude graphics.

Bij de release in 2004 had het spel een gestileerde, cartoonachtige grafische stijl. Hierdoor kon World of Warcraft zich onderscheiden van andere MMORPG’s. De systeemeisen waren destijds erg laag, waardoor het spel toegankelijk werd voor bijna iedereen met een PC.

World of Warcraft

Al met de eerste DLC, The Burning Crusade, werd de grafische weergave wat opgefrist. Vooral nieuwe effecten voor spreuken en omgevingsverlichting werden toegevoegd. Ook de nieuwe gebieden, zoals Outland, waren grafisch veel beter ontworpen dan de oorspronkelijke wereld.

Met Wrath of the Lich King kwamen dynamische schaduwen, wat de personages en de omgeving meer diepte gaf en het spel meeslepender maakte. Ook de modellen van de NPC’s werden geüpdatet en opgefrist.

World of Warcraft

Met het Cataclysm DLC in 2010 werd de hele wereld aangepakt. Bijna alle oude zones kregen een make-over en werden moderner en aantrekkelijker gemaakt. De texturen werden verbeterd en de landschappen kregen nieuwe details. Ook de wateranimaties werden verbeterd, waardoor alles veel realistischer werd. Dankzij deze aanpassingen, zes jaar na de lancering, werd het spel grafisch naar een hoger niveau getild.

In 2014 kwamen er met het Warlords of Draenor DLC hoog gedetailleerde personagemodellen voor alle speelbare rassen, die voldeden aan de normen van die tijd. Deze nieuwe modellen hadden betere animaties, gedetailleerde gezichten en kleding, en ook de bewegingscycli werden verbeterd.

Met het Legion DLC kwamen er nog meer omgevingsdetails, zoals vegetatie en landschappen, die werden verbeterd. Dankzij de nieuwe technologieën werd het mogelijk om omgevingslichteffecten in het spel te integreren, waardoor het realistischer werd. Daarnaast werden er dynamische lichtbronnen en over het algemeen betere texturen toegevoegd.

World of Warcraft

Met Battle for Azeroth kwam ondersteuning voor DirectX 12, waardoor de prestaties op moderne hardware verbeterden. Met Shadowlands werd ook Ray Tracing in het spel geïntroduceerd, waardoor licht en schaduwen in real-time konden worden berekend.

20 jaar community en epische momenten

Spellen leven dankzij hun community, en World of Warcraft heeft een van de grootste en meest toegewijde communities in de gamewereld. Het begon allemaal met de groepen in het spel. Naast de twee facties zijn er ook kleinere guilds, waarin je samen raidt of de grote wereld verkent. In de loop der tijd zijn er duizenden van deze guilds ontstaan, en daardoor zijn er ook vriendschappen in het echte leven ontstaan. Sommige spelers hebben elkaar zelfs in het spel ontmoet, zijn in het spel getrouwd en zijn later ook in het echt getrouwd. En dat allemaal omdat ze elkaar hebben ontmoet in World of Warcraft. Het zijn die kleine, onverwachte momenten in het leven die alles kunnen veranderen en je hele leven kunnen beïnvloeden.

World of Warcraft

Andere epische momenten zijn wanneer er nieuwe updates verschijnen en iedereen probeert een “World First” Kill van een nieuwe baas te behalen. Deze momenten worden live gevolgd en de hele community houdt ervan. Voor de guilds erachter is dit een grote coördinatie-uitdaging.

WoW heeft ook voor altijd invloed gehad op de meme-cultuur. Er zijn duizenden grappige clips, waarvan sommige bekender zijn dan andere. Een van de bekendste is waarschijnlijk Leeroy Jenkins. Hierbij was een guild net bezig om een strategie te bespreken voor een dungeon. Maar Leeroy was te ongeduldig en rende zomaar naar binnen, terwijl hij zijn eigen naam als strijdkreet riep, wat hem tot een legende maakte. Deze uitspraak wordt sindsdien steeds weer gebruikt en is een deel van de gamegeschiedenis geworden.

Helaas waren er niet alleen vrolijke momenten in de geschiedenis van World of Warcraft. Een van de meest emotionele momenten was de herdenkingstocht voor Ezra Chatterton, die overleed aan een hersentumor. Hij werd geboren in 1996 en speelde samen met zijn vader World of Warcraft. Toen in 2007 de hersentumor werd vastgesteld, kreeg hij via de Make-a-Wish Foundation de kans om het kantoor van Blizzard Entertainment te bezoeken en daar zijn eigen personage voor het spel te creëren. Hij creëerde boer Ahab Wheathoof, die op zoek is naar zijn hond. Hiervoor is er zelfs een eigen quest in het spel, en Ezra mocht het personage zelf inspreken. Bovendien ontving Ezra als eerste de [Ashes of Al’ar]. Dit was een mount, een feniks, die zowel zijn tweede naam als zijn persoonlijke symbool was (zijn in-game naam was Ephoenix). Ook werd er een item aan hem gewijd: Merciless Gladiator’s Crossbow of the Phoenix.

World of Warcraft

In 2005 was er een gebeurtenis in World of Warcraft die bekend werd als het Corrupted Blood Incident. Het begon allemaal met een virus van een eindbaasgevecht dat per ongeluk naar de steden verspreid werd. Dit veroorzaakte een virtuele pandemie waarbij duizenden spelers in het spel stierven. Later gebruikten onderzoekers dit evenement als model om echte pandemieën te bestuderen.

Waarom BlizzCon zo belangrijk is voor de WoW-community

De BlizzCon is een jaarlijks evenement van Blizzard waar grote aankondigingen worden gedaan en je exclusieve previews van toekomstige games kunt krijgen. Duizenden spelers komen hier samen en sommige guilds gebruiken dit moment om elkaar in het echt te ontmoeten. BlizzCon is niet alleen een beurs—het is een plek waar de virtuele en echte wereld samenkomen, en waar spelers elkaar in het echt kunnen ontmoeten.

Tijdens de BlizzCon worden ook de nieuwste DLC’s en evenementen voor World of Warcraft aangekondigd. Elke speler kijkt uit naar het evenement om te ontdekken wat er dit jaar nieuw komt. Hier krijg je alle spannende informatie over nieuwe klassen, rassen, raids en nog veel meer.

World of Warcraft

Bezoekers van BlizzCon, zowel op locatie als digitaal, kunnen exclusieve in-game beloningen verdienen. Een klassiek voorbeeld is het Murloc-huisdier uit de vroege jaren van BlizzCon, of speciale mounts die moeilijk te verkrijgen zijn. Hierdoor is BlizzCon van grote betekenis voor World of Warcraft-spelers.

Tijdens dit evenement kun je ook rechtstreeks in gesprek gaan met de ontwikkelaars. Je kunt vragen stellen en directe feedback geven. Soms krijg je hier zelfs de uitleg die je mist: waarom de ontwikkelaars bepaalde dingen op een bepaalde manier hebben gedaan.

World of Warcraft

Ook voor de competitieve World of Warcraft-scène is BlizzCon relevant. Hier worden evenementen zoals de Arena World Championship en de Mythic Dungeon International gehouden. Deze evenementen brengen de beste spelers ter wereld samen om het tegen elkaar op te nemen.

BlizzCon is van essentieel belang voor de World of Warcraft-community omdat het een unieke mix van nieuws, interactie, competities en gemeenschapsgevoel biedt. Het versterkt de band tussen ontwikkelaars en spelers en creëert een ruimte waar de community niet alleen WoW viert, maar ook hun gedeelde ervaringen.

Speciale in-game evenementen voor het 20-jarig jubileum

Het 20-jarig jubileum van World of Warcraft begint op 22 oktober en loopt tot 6 januari 2025. Als je meedoet aan de vieringen, kun je Bronzen Viering Tokens verdienen. Deze tokens kun je inwisselen voor exclusieve beloningen, zoals vernieuwde Tier-2 armor sets voor alle klassen, waaronder nieuwere klassen zoals Monniken en Evokers. Deze sets zijn gemoderniseerde versies van de klassieke armor sets.

Tijdens het evenement kun je ook meedoen aan Timewalking-dungeons. Hierbij kun je door klassieke dungeons lopen zoals Deadmines, Zul’Farrak, Dire Maul en Stratholme. Deze dungeons bieden een nostalgisch gevoel gecombineerd met moderne loot.

Het evenement brengt ook oude wereldbazen terug in het spel. Klassieke wereldbazen zoals Lord Kazzak, Azuregos en de Nightmare Dragons zullen weer te verslaan zijn. Maar ook nieuwere bazen, zoals Sha of Anger, kunnen worden verslagen. Je moet minimaal level 15 zijn, maar je kunt dan wel bijzondere beloningen krijgen.

World of Warcraft

In het uitgebreide evenementen gebied in de Caverns of Time zijn er tal van minigames en competities, zoals transmog-wedstrijden en mount shows, waaraan je kunt deelnemen. Je kunt daar foto’s maken, deelnemen aan verhalenverteller evenementen of je mounts laten zien. Er is zelfs een rolschaatsbaan en ballonvaarten!

Tijdens het evenement kun je nog meer exclusieve beloningen verdienen, zoals de Coldflame Tempest-mount, huisdieren zoals Lil’Kaz en Lil’Doomy, en nostalgische items zoals de Molten Corgi of de Core Hound Mount.

De nalatenschap van World of Warcraft

De nalatenschap van World of Warcraft is enorm. Sinds de lancering in 2004 heeft World of Warcraft het MMORPG-genre gevormd en gerevolutioneerd, en zich gevestigd als een van de meest invloedrijke spellen aller tijden.

World of Warcraft

De grootste nalatenschap voor de gamewereld is waarschijnlijk hoe WoW het MMORPG-genre heeft getransformeerd. Veel spellen hebben zich op World of Warcraft gebaseerd en vergelijkbare omgevingen of functies in hun spellen geïntegreerd. Bovendien slaagde World of Warcraft erin het spel toegankelijk genoeg te maken, zodat ook casual spelers geen problemen hadden om te spelen.

Een groot deel van de nalatenschap is ook de community. Een community die het spel al jaren speelt en steunt. Guilds die jarenlang samen vechten, vriendschappen die ontstaan en nog veel meer. Het is de community die een spel levend maakt. Een MMORPG zonder andere spelers zou niet hetzelfde zijn. In deze 20 jaar hebben spelers samen veel uitdagingen doorstaan, en hopelijk zullen er nog veel meer komen in de toekomst.

World of Warcraft

World of Warcraft is er ook in geslaagd om niet alleen bij gamers bekend te worden. Het spel is onderdeel geworden van de popcultuur. In veel films, boeken en series zijn verwijzingen naar World of Warcraft te vinden. Een van de bekendste voorbeelden is waarschijnlijk de South Park-aflevering “Make Love, Not Warcraft” waarin Eric en zijn vrienden samen World of Warcraft spelen. In 2016 verscheen ook de Warcraft-film, die de franchise voor een nog groter publiek toegankelijk maakte.

World of Warcraft is ook van groot belang voor Blizzard. Door het grote aantal spelers en het abonnementsmodel heeft Blizzard een stabiel inkomen, wat hen in staat stelt om WoW en andere projecten verder te ontwikkelen en te financieren.

World of Warcraft

Een van de dingen die World of Warcraft heeft bereikt, is dat het na al die jaren nog steeds veel spelers heeft. Dit is alleen mogelijk dankzij het werk van Blizzard, dat het spel steeds opnieuw met nieuwe content vult, zodat het spel niet snel saai wordt en je ook na jaren nog steeds iets te doen hebt. En dat zal ook in de toekomst zo blijven. Blizzard zal het spel hopelijk nog lang blijven voeden met nieuwe content, zodat World of Warcraft altijd een deel van de gamewereld blijft.

Samenvatting en vooruitblik

World of Warcraft heeft nieuwe maatstaven gezet voor MMORPG’s, en het is nog niet voorbij. Het zal doorgaan: de nieuwste DLC, The War Within, is net uitgebracht en het zal waarschijnlijk niet de laatste zijn. Dus maak je klaar voor nog meer jaren World of Warcraft. Beleef unieke avonturen met je guild en je vrienden.

Als je zin hebt om zelf World of Warcraft te spelen, heb ik een tip voor je om geld te besparen: bezoek CDKeyNL. CDKeyNL vergelijkt voor jou de prijzen van meer dan 60 geverifieerde verkopers, zodat je altijd de beste prijs voor games krijgt. Daarnaast krijg je bij sommige verkopers met CDKeyNL zelfs exclusieve kortingscodes om nog meer te besparen. Speel nu World of Warcraft en de nieuwe DLC The War Within voor de beste prijs met CDKeyNL.

CDKeyNL heeft de beste aanbiedingen voor je klaar

Download de gratis CDKeyNL-browserextensie – BESPAAR GELD

Om altijd op de hoogte te blijven van het laatste gamenieuws, trailers en de beste aanbiedingen, moet je ons toevoegen aan je favorieten. Je vindt de beste en goedkoopste online aanbiedingen voor CD-sleutels, gamecodes, cadeaubonnen en antivirussoftware van geverifieerde CD-key-verkopers op onze winkelpagina’s.

Mis geen nieuws van CDKeyNL, abonneer je op ons via Google News.

Lees dit bericht in :


Door Kilian Kilian


Meer relevante artikelen