
De meesten van jullie kennen waarschijnlijk de epische Witcher-serie. Maar weet je waar het idee voor de games vandaan komt en wat er door de jaren heen is veranderd? Je ontdekt het hier.
Samenvatting
- De Oorsprong van de Witcher-Franchise
- De Evolutie van de Witcher-Games
- Revolutionaire Elementen van de Franchise
- De Invloed op de Popcultuur
- De Community en de Erfenis van de Witcher-Franchise
- De Toekomst van The Witcher
- Conclusie
Deze week, in ons Pixel Sundays-artikel, bespreken we de Witcher-franchise. Zoals eerder vermeld, kijken we naar hoe alles begon en hoe het zich heeft ontwikkeld. We zullen ook praten over de toekomst van de franchise en misschien over een mogelijke The Witcher 4.
De Oorsprong van de Witcher-Franchise
We beginnen bij het begin van de Witcher-franchise. Om de oorsprong te begrijpen, moeten we het hebben over Andrzej Sapkowski. Deze naam zegt je misschien niets, maar dat zal snel veranderen. Sapkowski werd geboren in 1948 in Łódź, Polen. Al op jonge leeftijd was hij geïnteresseerd in schrijven en begon hij korte verhalen te publiceren in Poolse tijdschriften. Zijn meest beroemde creatie is Geralt van Rivia, een monsterjager met bovennatuurlijke vaardigheden. Sapkowski liet zich inspireren door Slavische mythologie om deze wereld te creëren.

Het verhaal van Geralt wordt verteld in twee bundels met korte verhalen en vijf romans, gepubliceerd tussen 1992 en 1999. Deze werken combineren klassieke fantasy met diepgaande karakterstudies en maatschappelijke thema’s.
Naast Geralt van Rivia zijn er in deze wereld veel andere personages met complexe relaties. Geralt zelf is een gemuteerde monsterjager, die in zijn wereld wordt verafschuwd en bekend staat als een Witcher. Andere belangrijke personages zijn onder meer Yennefer van Vengerberg, een krachtige tovenares en Geralts geliefde, en Ciri, wiens lot nauw verweven is met dat van Geralt.

De Poolse ontwikkelstudio CD Projekt Red raakte gefascineerd door deze boekenreeks, vooral omdat de boeken al erg populair waren. Ze kochten de rechten om er een videogame van te maken. De ontwikkeling van de game “The Witcher” begon in de vroege jaren 2000. Het was echter niet gemakkelijk om de complexe wereld van de boeken naar een videogame te vertalen. Na enkele jaren ontwikkeling werd “The Witcher” in 2007 uitgebracht.
Deze game betekende de doorbraak voor CD Projekt Red, dat tot dat moment relatief onbekend was. Dankzij de grote populariteit en het succes werden de deuren geopend voor twee vervolggames: “The Witcher 2: Assassins of Kings” en “The Witcher 3: Wild Hunt“. Ook deze spellen werden grote successen.
De Evolutie van de Witcher-Games
Laten we nu bespreken hoe de Witcher-games in de loop van de tijd zijn veranderd. Als je alleen het nieuwste deel hebt gespeeld, zul je verrast zijn hoe het er vroeger uitzag en speelde. Door de jaren heen zijn de games voortdurend veranderd en zijn er technische innovaties doorgevoerd.

De eerste game in de Witcher-reeks is een klassieke action-RPG gebaseerd op de Aurora-engine van BioWare. Het gevechtssysteem is heel anders dan wat je kent van de nieuwste game. Aanvallen worden uitgevoerd in ketens door op de vijand te klikken. Er zijn drie vechtstijlen: sterk, snel en groepsgevecht. De keuze van stijl hangt af van de vijand, en je moet je aanvallen timen om maximale schade te doen met combo’s.
Alchemie speelt ook een belangrijke rol in de game. Je kunt kruiden en materialen van vijanden verzamelen om elixers te brouwen, die je voordelen geven in gevechten. Sommige unieke elixers kunnen zelfs vaardigheidspunten geven. Hoewel dit gevechtssysteem op zich innovatief was, vonden veel spelers het repetitief.

De dialogen en animaties hebben technische beperkingen, maar de uitstekende verhaalvertelling compenseert dit ruimschoots. Zelfs in deze eerste game hebben de keuzes die je maakt invloed op het verhaal.
In 2011 kwam The Witcher 2: Assassins of Kings uit. Deze game introduceerde een nieuwe engine, de REDengine, die niet alleen de grafische kwaliteit verbeterde, maar ook de gameplay.

Het vechtsysteem in The Witcher 2 werd veel dynamischer en actiegericht. Je kon in de game directe aanvallen en ontwijkmanoeuvres uitvoeren met meer vrijheid. Ook werden spreuken zoals Quen (de beschermingsspreuk) en andere Witcher-tekenen belangrijker in gevechten. Deze spreuken waren ook al in het eerste deel aanwezig, maar waren toen minder relevant.
Het verhaal van deze game is nog vertakster. Belangrijke keuzes kunnen het verloop van het verhaal en zelfs het einde van de game beïnvloeden. Hierdoor kon je in deze game zelfs andere locaties en nieuwe gebeurtenissen tegenkomen in de latere hoofdstukken.

Maar ook deze game kreeg enige kritiek. Sommige spelers vonden de eerste uren te moeilijk. Daarnaast was de bediening met een controller op consoles helaas onhandig en veroorzaakte dit problemen voor console-spelers.
In 2015 kwam het meest recente deel uit, The Witcher 3: Wild Hunt. Deze game valt meteen op door zijn grote open wereld met veel minder afgesloten gebieden. Deze wereld is ook veel levendiger dan die van zijn voorgangers. De zijmissies en willekeurige gebeurtenissen waren veel beter geschreven, waardoor het veel leuker was om ermee bezig te zijn.
Ook het vechtsysteem en de gameplay werden volledig vernieuwd. De bewegingen in gevechten werden ineens veel vloeiender en je moest de verschillende vijanden tactisch benaderen. De Witcher-tekenen en alchemie werden nog relevanter. Ook de vaardigheidsboom werd uitgebreid, zodat je de game kunt spelen zoals jij wilt en je stijl kunt aanpassen.

Om je beter te verplaatsen in de grote open wereld werd Roach, het paard van Geralt, in de game geïntegreerd. Hierdoor kon je sneller reizen en zelfs vanaf het paard vechten.
Het hoofdverhaal, dat veel draait om Geralt, Ciri en de Wilde Jacht, is diep emotioneel en wordt beschouwd als een van de beste verhaallijnen in videogames ooit. Maar ook zijmissies zoals “De Bloedige Baron” laten nog meer zien hoe CD Projekt Red emotionele diepgang in het spel heeft verwerkt.
Revolutionaire Elementen van de Franchise
De Witcher-games hebben door de jaren heen veel innovatieve mechanieken geïntroduceerd. Deze innovaties hebben hen geholpen zich te onderscheiden van andere games en nieuwe standaarden binnen het RPG-genre te zetten.

Een van de meest unieke en geliefde aspecten is de complexe verhaallijn van de games. Vaak zijn keuzes niet alleen zwart-wit, maar bevatten ze veel grijstinten. Dit betekent dat het niet altijd duidelijk is wat de “juiste” of “goede” beslissing is. Deze keuzes hebben bijna altijd gevolgen, variërend van kleine veranderingen tot grote wendingen in het verhaal, wat de speler laat zien hoe zijn acties de game beïnvloeden.
Een ander revolutionair element is de open wereld van The Witcher 3: Wild Hunt. Deze wereld is niet alleen groot en meeslepend, maar ook opmerkelijk levendig. NPC’s (niet-speelbare personages) volgen dagelijkse routines, reageren op weersomstandigheden en interacteren met hun omgeving. De missies zijn onderling verweven en beïnvloeden elkaar, wat de speler nog meer in het verhaal trekt.

Ook het alchemiesysteem is bijzonder. Je kunt oliën, elixers en bommen maken, maar niet alles is effectief tegen elk type vijand. Je moet de zwakke plekken van je tegenstanders leren kennen om gevechten gemakkelijker te maken. Deze informatie kun je verzamelen door bestiaria te lezen en aanwijzingen in de wereld te vinden.
De Invloed op de Popcultuur
Het begon allemaal met de boeken van Andrzej Sapkowski, maar in de loop van de tijd is Witcher veel meer geworden dan een literaire serie. Naast de videogames heeft de franchise andere media verkend, waardoor het toegankelijk werd voor een breder publiek.

Een voorbeeld hiervan is de The Witcher-serie op Netflix, met Henry Cavill in de hoofdrol. Deze serie, die momenteel drie seizoenen telt, past de boeken aan en integreert enkele korte verhalen en de hoofdverhaallijn van Geralt en Ciri. Er wordt gewerkt aan een vierde seizoen, waarin Liam Hemsworth de rol van Geralt overneemt van Henry Cavill. De serie heeft de franchise bij een breder publiek geïntroduceerd.
Zoals bij elke succesvolle game, zijn er ook veel merchandisingproducten gelanceerd rond The Witcher. Deze variëren van kleding tot actiefiguren, en zelfs bordspellen gebaseerd op de Witcher-wereld. Hierdoor kunnen fans het universum op een nieuwe manier ervaren en delen met vrienden. Daarnaast maken veel creatieve fans kunstwerken en fanart geïnspireerd op de franchise.

In The Witcher 3: Wild Hunt werd een kaartspel genaamd Gwent geïntroduceerd. Dit spel werd zo populair dat er een zelfstandige, gratis versie werd ontwikkeld. Je kunt het downloaden via Steam en Gwent spelen tegen andere spelers of in een solocampagne.
De Community en de Erfenis van de Witcher-Franchise
Het is niet alleen het verhaal van The Witcher dat indrukwekkend is, maar ook de community. Fans verrijken de games op vele manieren. Een van de belangrijkste aspecten is modding. Er zijn meer dan 6000 mods voor The Witcher 3: Wild Hunt. Deze mods variëren van grafische verbeteringen tot volledig nieuwe missies. Een bijzonder project is de mod “Tales of The Witcher“, die een geheel nieuw verhaal aan de game toevoegt.

Bovendien maken creatieve fans talloze fanarts geïnspireerd op de games en boeken. Er worden memes gecreëerd en er wordt volop gespeculeerd over de toekomstige titels, met name over The Witcher 4. CD Projekt Red heeft ook aangegeven dat ze de input van fans willen gebruiken om een game te maken die aan hun verwachtingen voldoet.
De Toekomst van The Witcher
De toekomst van The Witcher is al in volle gang en draait om het getal 4. Enerzijds is er de vierde seizoen van de Netflix-serie, maar het meest opwindende nieuws is natuurlijk het vierde deel van de gamefranchise. Deze werd enkele dagen geleden officieel gepresenteerd tijdens de Game Awards. Tot nu toe waren er alleen geruchten en leaks, maar nu is het bevestigd: een Witcher 4 zonder Geralt als hoofdpersoon.
De hoofdrol zal worden gespeeld door Ciri, de geadopteerde dochter van Geralt van Rivia en zelf ook een Witcher. Tijdens de Game Awards 2024 werd een zes minuten durende cinematografische trailer getoond. Hierin zien we Ciri in een dorp dat wordt aangevallen door een monster. De trailer onthult ook nieuwe vaardigheden van Ciri, zoals het gebruik van een ketting en uitgebreide magische krachten.
Het is bevestigd dat The Witcher 4 in volledige productie is. De game wordt ontwikkeld met Unreal Engine 5, wat een contrast vormt met de REDengine die eerder werd gebruikt. Dit betekent echter niet dat de game minder goed zal zijn; Unreal Engine 5 is een van de beste engines van dit moment en stelt ontwikkelaars in staat om uiterst realistische scènes en gameplay te creëren.

Er is nog geen exacte releasedatum voor de game aangekondigd, maar huidige informatie suggereert dat The Witcher 4 tussen 2026 en 2027 kan verschijnen. CD Projekt Red heeft benadrukt dat ze hebben geleerd van hun fouten in het verleden en liever meer tijd nemen om een kwalitatief hoogwaardige game te maken, met een duidelijke verwijzing naar Cyberpunk 2077, dat bij de release vol bugs zat en pas speelbaar werd na meerdere updates.
Conclusie
De Witcher-franchise is een van de meest indrukwekkende fantasy-RPG-series aller tijden. Dit komt vooral door het vermogen om meeslepende verhalen te vertellen. De adaptatie van de boeken is perfect geïntegreerd in de wereld van de game en bleef trouw aan de originele verhalen. Spelers hebben genoten van de games, en er is een toegewijde en gepassioneerde community ontstaan rond de franchise.

Met de Netflix-serie is de Witcher-franchise nog verder uitgebreid, waardoor een breder publiek het kon ontdekken. Dit laat zien hoe een verhaal dat begon als een boekenreeks kan uitgroeien tot iets veel groters: eerst een succesvolle game-adaptatie en vervolgens een populaire televisieserie.
De toekomst van de franchise is nu duidelijk. Een vierde game met Ciri als hoofdpersonage is in ontwikkeling. Hoewel deze verandering aanzienlijk is, zal Ciri de game ongetwijfeld met gemak dragen, terwijl de roots van de serie behouden blijven. Met Ciri krijgt de franchise een frisse wind, waardoor nieuwe gameplay-elementen en meeslepende verhalen mogelijk worden. Net als in de voorgaande games zal de verhaallijn van het volgende deel ongetwijfeld uitzonderlijk zijn.
Download de Allkeyshop Browser Extension Free
Voor het laatste video game nieuws, trailers en de beste aanbiedingen, voeg ons toe aan je favorieten.
U kunt de beste en goedkoopste online aanbiedingen vinden van CD-Sleutels, spel codes, cadeaubonnen, en antivirus software van geverifieerde verkopers op onze winkelpagina's vinden.
Om geen nieuws van Allkeyshop te missen, abonneer op
Google Nieuws
.

66 Path of Exile 2 Accounts gehackt – Dit ging er mis

