Pixel Sundays: The Elder Scrolls – Geschiedenis, Evolutie en Wereldwijde Impact

Author Avatar
Door Nieuws gamen
1 december 2024 Geen reacties

De Elder Scrolls-serie is bij bijna iedereen bekend. Deze franchise bestaat al meer dan 25 jaar en hopelijk blijft dat nog vele jaren zo. Hier ontdek je alles over de Elder Scrolls-serie.

Inhoudsopgave


Deze week gaan we in ons artikel voor Pixel Sundays praten over de Elder Scrolls-franchise. Velen kennen deze serie vooral door Skyrim, Oblivion of Morrowind. Maar er is veel meer, en vandaag gaan we het overal over hebben.

Geschiedenis van The Elder Scrolls

The Elder Scrolls is een reeks actie-RPG’s ontwikkeld door Bethesda Softworks. Tegenwoordig staan deze spellen vooral bekend om hun grote open werelden en de vele vrijheden die ze bieden. Het begon allemaal in 1994 en sindsdien is er veel veranderd. De spellen hebben zich steeds verder ontwikkeld. Laten we beginnen met enkele belangrijke mijlpalen die de serie heeft bereikt.

The Elder Scrolls

Het eerste spel in de serie, uitgebracht in 1994, was The Elder Scrolls: Arena. Dit spel werd ontwikkeld voor MS-DOS. Oorspronkelijk was het bedoeld als een arena-gevechtsspel, zoals de naam al aangeeft. Maar tijdens de ontwikkeling veranderden de makers van plan, en werd het spel een RPG met een open wereld. Ondanks enkele technische uitdagingen in het begin, legde Arena de basis voor de Elder Scrolls-franchise zoals wij die nu kennen. Dit spel is overigens gratis beschikbaar op Steam.

In 1996 verscheen The Elder Scrolls: Daggerfall. Dit spel had een van de grootste speelwerelden in de geschiedenis van videogames, met een oppervlakte van 161.000 km². Ter vergelijking: het Verenigd Koninkrijk is ongeveer 209.000 km² groot. Het spel had vier verschillende facties en tal van quests, waardoor het nieuwe normen stelde voor RPG’s. Dit spel is ook gratis beschikbaar op Steam.

The Elder Scrolls

Enkele jaren later, in 2002, verscheen The Elder Scrolls III: Morrowind. Dit spel werd uitgebracht voor zowel de PC als de Xbox. In dit spel werd het verhaal veel gedetailleerder, wat leidde tot tal van onderscheidingen en een groot aantal nieuwe fans, waardoor de populariteit van de serie toenam.

In 2006 werd The Elder Scrolls IV: Oblivion uitgebracht. Dit spel kwam met verbeterde graphics en een betere AI voor vijanden, waardoor de gevechten leuker en uitdagender werden. De spelwereld was in Oblivion veel levendiger, en dankzij het meeslepende verhaal werd het spel snel een van de beste RPG’s van zijn tijd.

The Elder Scrolls

En daarna, in 2011, kwam het spel dat velen van jullie waarschijnlijk kennen, namelijk The Elder Scrolls V: Skyrim. We kennen het allemaal en houden ervan: een spel met een enorme open wereld (hoewel nog steeds kleiner dan die van Daggerfall). Skyrim maakte het ook gemakkelijker voor modders om hun mods te maken, wat resulteerde in veel extra content gecreëerd door de community. Skyrim won talloze prijzen voor Game of the Year.

In 2017 verscheen The Elder Scrolls Online, maar dit spel verdient een aparte beschouwing omdat het geen hoofddeel van de serie is. Dit is een MMORPG, oftewel een spel dat je samen met vele andere spelers speelt. Hoewel het zich afspeelt in hetzelfde universum, moet het op een iets andere manier worden bekeken. Later zullen we ook meer over dit spel praten.

Ontwikkeling van de serie

Het begon allemaal met The Elder Scrolls: Arena – het spel dat niet precies verliep zoals gepland. Het plan was om een actiegame te maken met gladiatorengevechten in een fantasiewereld. Tijdens de ontwikkeling raakten de makers steeds verder van dat idee verwijderd. Er werden meer en meer missies toegevoegd, evenals een diepgaand verhaal en RPG-elementen. Uiteindelijk werd er een open wereld aan toegevoegd. Op dat moment werd het duidelijk dat het oorspronkelijke plan helemaal op de schop werd gegooid. Fun fact: er is in het spel geen enkel arena-gevecht aanwezig; het enige dat nog aan het oorspronkelijke plan herinnert, is de naam – The Elder Scrolls: Arena.

The Elder Scrolls

Laten we wat meer in detail treden en kijken hoe de verschillende spellen in de loop der tijd zijn veranderd. Zoals in 1994 gebruikelijk was, draaide Daggerfall op een 2D-engine met gesimuleerde 3D-elementen. Daardoor kon de open wereld ook niet als een “echte” open wereld worden weergegeven. In The Elder Scrolls: Arena werd de open wereld weergegeven door verschillende afzonderlijk in te laden gebieden.

Als we het hebben over de gevechten in Daggerfall, werd de aanval gestuurd door muisbewegingen, maar er was ook magie. Het magiesysteem was heel simpel, met een beperkte mana-voorraad en verschillende soorten spreuken. Je kon met NPC’s eenvoudige dialogen voeren, maar alles was heel minimalistisch. Er waren weinig dynamische interacties, omdat de focus vooral op het verhaal lag.

The Elder Scrolls

Met Daggerfall kwam een verbeterde 2.5D-engine in het spel. Hiermee kon de omgeving realistischer worden weergegeven en meer details worden toegevoegd. De open wereld in Daggerfall was zo groot dat het destijds onmogelijk was om deze volledig op een pc op te slaan. Daarom werd de kaart procedureel gegenereerd. In dit spel werden ook nieuwe RPG-elementen geïntroduceerd, zoals vaardigheids- en attribuutpunten, die invloed hadden op je kracht in gevechten.

Het magiesysteem werd ook uitgebreid. Er kwamen nieuwe spreuken bij, en elke spreuk had meer effecten, waardoor ze nog epischer werden. Ook de NPC’s kregen meer persoonlijkheid. In The Elder Scrolls: Daggerfall zijn er verschillende facties en politieke systemen, waardoor de interacties met NPC’s natuurlijker aanvoelen. Ook werd er een eenvoudig reputatiesysteem geïntroduceerd dat de beslissingen en het gedrag van NPC’s beïnvloedde.

The Elder Scrolls

Nu zijn we aangekomen bij het derde deel: The Elder Scrolls: III Morrowind uit 2002. Op grafisch gebied veranderde er veel, want er werd overgestapt op de Gamebryo-engine, die het mogelijk maakte om echte 3D-modellen in de wereld te brengen. Er werden ook veel meer details aan de kaart toegevoegd, evenals handgemaakte steden zoals Vivec en Balmora. Het gevechtssysteem met attributen en vaardigheden werd opnieuw uitgebreid. De treffers werden nu berekend op basis van de statistieken van je personage. Maar dat zorgde er soms voor dat de gevechten er een beetje lachwekkend uitzagen. Vaak sta je gewoon recht voor de vijanden en blijf je aanvallen, waarbij de uitkomst afhangt van de statistieken. En als je bijvoorbeeld een lage behendigheidswaarde hebt, val je ook nog eens traag aan.

Ook in de magie veranderde er veel. Je kon nu je eigen spreuken creëren en voorwerpen betoveren, wat veel nieuwe mogelijkheden toevoegde aan het spel. Uiteraard werden ook de dialogen uitgebreid. Je hebt nu dialoogopties en een sleutelwoordensysteem voor gesprekken. Ook de strikte focus op het hoofdverhaal werd losgelaten. Je kon nu veel zijmissies aannemen en de hoofdmissie even laten liggen. Morrowind was ook het eerste spel dat DLC’s ontving. Deze brachten nieuwe regio’s, wapens en verhalen naar het spel.

Nu zijn we in 2006 met The Elder Scrolls IV: Oblivion. Dit spel maakte gebruik van de Havok Physics-engine, waarmee botsingen en bewegingen realistisch konden worden gesimuleerd. Ook de texturen werden geüpgraded naar HDR, en de landschappen werden door lichteffecten en andere aanpassingen levendiger gemaakt. Gelukkig werd ook ingezien dat de vorige gevechten niet zo leuk waren, dus werd er een fysiek gebaseerd gevechtssysteem geïntroduceerd. In het kort betekent dit dat de impact van wapens realistisch werd gesimuleerd. Ook de magie werd aangenamer om te gebruiken, omdat je nu soepel kon wisselen tussen verschillende spreuken tijdens de gevechten.

The Elder Scrolls

Uiteraard werden ook de NPC’s weer verbeterd. Door het Radiant AI-systeem was het mogelijk dat NPC’s enkele routines en beslissingsprocessen hadden. Daarnaast beïnvloedden aspecten zoals dag en nacht of het weer deze routines. Met de DLC’s kwamen ook nieuwe gebieden en missies naar het spel, waardoor de ervaring nog verder werd uitgebreid.

Toen kwam in 2011 het spel dat de meeste mensen waarschijnlijk hebben gespeeld: The Elder Scrolls V: Skyrim. Dit spel was vanaf het begin populair, ondanks enkele bugs – of laten we ze features noemen. De mensen hielden juist van die kleine bugs in het spel. Zoals Todd Howard, de Game Director en Executive Producer van Bethesda, ooit zei: “It just works“. Skyrim gebruikte de Creation Engine, die dynamische verlichting, realistische weersomstandigheden en gedetailleerde omgevingen mogelijk maakte. Ook de personagemodellen en animaties waren een grote verbetering ten opzichte van Oblivion.

The Elder Scrolls

In Skyrim werd een dubbel vechtsysteem geïntroduceerd, waarbij je aan elke hand een wapen kon toewijzen. Daardoor was het bijvoorbeeld mogelijk om met één hand een zwaard vast te houden en met de andere hand magie te gebruiken. Natuurlijk waren er ook spreuken en wapens die beide handen nodig hadden. In het spel ben je het Dragonborn en kun je krachtige drakenkreten gebruiken. Het spel genereerde dankzij het verbeterde Radiant Story-systeem altijd nieuwe zijmissies om te voltooien.

De NPC’s in Skyrim reageerden ook direct op de speler. Ze maakten bijvoorbeeld opmerkingen wanneer je met een getrokken wapen langs hen liep of een vuurscherm aan had. Na enkele quests veranderde ook het gedrag van sommige NPC’s tegenover jou. De DLC’s in dit spel boden meer dan alleen nieuwe missies en gebieden. Natuurlijk waren die er ook, maar het Hearthfire DLC bijvoorbeeld, stelde je in staat om je eigen huis te bouwen en in te richten. Het Dawnguard DLC bracht de mogelijkheid om een vampierjager te worden en zelfs een vampier te zijn, terwijl Dragonborn je naar een heel nieuw eiland bracht en draakrijden aan het spel toevoegde.

Wereldwijde en culturele invloed

Bethesda heeft met de Elder Scrolls-spellen iets geweldigs neergezet en dat is natuurlijk niet onopgemerkt gebleven. Er zijn veel spellen die zich hebben laten inspireren door de Elder Scrolls-serie. Een bekend voorbeeld daarvan is The Witcher 3. De ontwikkelaars van CD Projekt Red vonden het geweldig hoe de open wereld in Skyrim was uitgewerkt en hebben dat ook in hun spel geïntegreerd.

The Elder Scrolls

Er is ook een heleboel merchandise voor Skyrim en de andere Elder Scrolls-spellen. Je kunt figuren, posters, zwaarden en nog veel meer kopen in verschillende winkels. Er zijn ook officiële romans, zoals The Infernal City en Lord of Souls, die de wereld van Tamriel verder uitbreiden en nieuwe verhalen vertellen.

Natuurlijk leeft dit spel ook dankzij zijn community. We hebben de modders, waarover we het zo meteen zullen hebben, maar er zijn ook veel fans die hun liefde voor de franchise laten zien. Op veel gamingconventies zie je Skyrim-cosplays en ook op sociale media zijn veel fans actief.

Skyrim en zijn Mods

Mods zijn een belangrijke reden waarom Skyrim nog steeds zo populair is. Het spel is nu al meer dan 13 jaar oud, maar heeft nog steeds dagelijks ongeveer 100.000 spelers. Dit komt grotendeels door de mods, die de graphics verbeteren en nieuwe missies toevoegen. Natuurlijk zijn er ook grappige mods die je maar één keer speelt, en er zijn er ontelbaar veel van. Door deze mods kun je zonder moeite duizenden uren in het spel steken.

The Elder Scrolls

Bethesda maakt het de modders bewust heel makkelijk om mods te maken. Ze hebben zelfs een officiële modding-tool uitgebracht: het Creation Kit. Hierdoor is het zelfs mogelijk voor beginners om hun eigen kleine mod te maken. De wereld van Skyrim is bewust zo gebouwd dat er veel aanknopingspunten voor modders zijn. De open wereld is eenvoudig te modificeren en er zijn modulaire systemen beschikbaar. We kunnen ook verwachten dat mods weer een grote rol zullen spelen in The Elder Scrolls VI.

De modding community is erg actief. Er is een jaarlijkse Skyrim Modding Jam waarin veel modders binnen een beperkte tijd de beste mod proberen te maken voor het spel. Hierdoor komen er telkens weer nieuwe pareltjes tevoorschijn. Als je mods voor Skyrim wilt bekijken, kun je het beste een kijkje nemen op Nexus Mods. De Skyrim-fans blijven niet beperkt tot Skyrim zelf; er zijn bijvoorbeeld ook mods voor Crusader Kings 3 waarmee je kunt spelen in de wereld van The Elder Scrolls.

The Elder Scrolls Online

Nu gaan we het hebben over The Elder Scrolls Online. In tegenstelling tot de hoofdspellen, is dit spel niet ontwikkeld door Bethesda zelf, maar door ZeniMax Online Studios. Het is geen singleplayer-RPG, maar een MMORPG, oftewel een spel waarin je samen met anderen in een grote open wereld speelt. Het is ook het eerste Elder Scrolls-spel dat je samen met vrienden kunt spelen.

The Elder Scrolls

Het spel speelt zich ongeveer 1.000 jaar voor de gebeurtenissen in The Elder Scrolls V: Skyrim af en draait om de oorlog om de opvolging van de Robijnen Troon in Cyrodiil. Je kunt de wereld van Tamriel verkennen, quests voltooien, PvE-missies doen of het opnemen tegen andere spelers. Er zijn dungeons en raids die je samen met andere spelers kunt voltooien, waarbij je epische loot kunt krijgen, net zoals in elke MMO. Je kunt je personage aanpassen zoals jij dat wilt, verschillende vaardigheden verbeteren en gebruikmaken van verschillende wapens en bepantsering.

Het spel wordt voortdurend uitgebreid met nieuwe content en er komen jaarlijks nieuwe uitbreidingen uit. Dit zorgt ervoor dat het spel niet snel saai wordt en je altijd een reden hebt om terug te komen. Tot nu toe zijn er al 7 DLC’s en waarschijnlijk zullen er in de toekomst nog meer volgen. Door middel van boeken en andere interacties in het spel krijg je steeds meer inzicht in de wereld van Tamriel.

Innovaties en de toekomst van The Elder Scrolls

In de toekomst zullen er zeker nog meer DLC’s en updates komen voor de MMORPG The Elder Scrolls Online. Hierdoor zal de wereld verder groeien en zal het vele spelers uren speelplezier blijven bieden, zowel voor individuen als voor hele gildes. Maar dat is nog niet alles. Ook de modders zullen niet stilzitten. Totdat er een nieuwe Elder Scrolls-titel verschijnt, zullen er altijd nieuwe mods blijven verschijnen voor The Elder Scrolls V: Skyrim, die de ervaring verfrissend houden. Wat er nog gaat komen is onzeker, maar dat er nog geweldige dingen aan zitten te komen, is zeker.

Een ding heb ik echter de hele tijd achtergehouden: er is al een nieuw spel in de Elder Scrolls-serie aangekondigd, namelijk The Elder Scrolls VI. De officiële teaser van het spel werd uitgebracht op 11 juni 2018, en nee, dat is geen typfout. Het is al meer dan zes jaar geleden dat we een teaser kregen die alleen maar de wereld van het spel liet zien. We hebben nog steeds geen release datum of volledige trailer. De afgelopen jaren heeft Bethesda vooral gewerkt aan spellen als Starfield en Fallout 76, waardoor er weinig tijd overbleef voor een nieuwe Elder Scrolls. Laten we hopen dat ze nu eindelijk de tijd hebben genomen om hieraan te werken en dat we het spel in de komende jaren kunnen spelen.

Conclusie

De Elder Scrolls-serie is sinds 1994 voortdurend gegroeid en heeft zich met elk spel verder verbeterd. Tegenwoordig is het zonder twijfel een van de meest invloedrijke en geliefde RPG’s aller tijden. De open wereld en de meeslepende verhalen hebben veel spelers overtuigd en een sterke community gevormd. Vooral de modding community heeft een grote rol gespeeld in het levend houden van het spel en blijft nieuwe content toevoegen, waardoor Skyrim ook jaren na de release nog steeds actueel en geliefd is. Met de MMORPG The Elder Scrolls Online werd de wereld op een nieuwe manier getoond, wat weer een nieuwe doelgroep aantrok.

The Elder Scrolls

Met de aankondiging van The Elder Scrolls VI blijft de toekomst van deze franchise spannend. Met het volgende spel hoopt Bethesda nieuwe maatstaven te zetten en hopelijk het beste RPG-spel aller tijden te creëren. Maar dat ligt allemaal nog in de sterren. De franchise heeft meer dan 25 jaar overleefd en zal dat nog blijven doen, en dat dankzij jullie. Dankzij de fans die de franchise steunen en ervan houden.

Als je zin hebt om The Elder Scrolls V: Skyrim of een van de andere Elder Scrolls-spellen te spelen, moet je zeker een kijkje nemen bij CDKeyNL. Daar vind je gegarandeerd de beste prijzen voor deze spellen. CDKeyNL vergelijkt voor jou de prijzen bij meer dan 60 verkopers en kan je zo de beste deal voor games tonen. Veel plezier!

CDKeyNL BIEDT JE DE BESTE BESCHIKBARE AANBIEDINGEN

Download de gratis CDKeyNL browserextensie – BESPAAR GELD

Om altijd op de hoogte te blijven van het laatste gamenieuws, trailers en de beste aanbiedingen, voeg ons toe aan je bladwijzers. Je vindt de beste en goedkoopste online aanbiedingen voor cd-keys, gamecodes, cadeaubonnen en antivirussoftware van de geverifieerde cd-key-verkopers op onze winkelpagina’s.

Om geen nieuws van CDKeyNL te missen, volg ons op Google Nieuws.

Lees dit bericht in :


Door Kilian Kilian


Meer relevante artikelen


Share:

Download the Allkeyshop Browser Extension Free

For all the latest video game news, trailers, and best deals, make sure to bookmark us. You can find all the best and cheapest online deals on CD keys, game codes, gift cards, and antivirus software from the verified CD key sellers on our store pages.
To not miss any news on Allkeyshop, subscribe on Google News .