Pixel Sundays: Slime Rancher – Een charmante reis door de wereld van slimes

Author Avatar
Door Nieuws gamen
29 december 2024 Geen reacties

Duik vandaag met mij in de wereld van Slime Rancher. Een wereld waarin jij een boer van een heel bijzonder soort bent.

Overzicht

Deze week behandelen we in ons Pixel Sundays-artikel een boerderijspel, om het zo te zeggen. Maar het zal niet zo traditioneel zijn als de Farming Simulator, want het gaat niet primair om het verbouwen van gewassen, maar om het houden en kweken van slimes. Hier leer je alles erover.

De oorsprong van de Slime Rancher-franchise

De Slime Rancher-franchise begon in 2014. In dat jaar richtten de ontwikkelaars Nick Popovich en Mike Thomas de indie-studio Monomi Park op in San Mateo, Californië.


Popovich, de originele artiest en ontwerper van het spel, begon met de ontwikkeling van Slime Rancher in zijn eigen appartement. Zijn programmeervaardigheden waren echter beperkt, dus gebruikte hij externe code om een prototype van zijn spel te maken. Later haalde hij Mike Thomas binnen als technisch leider, die verantwoordelijk werd voor de programmering. Samen werkten ze acht uur per dag aan hun project zonder veel overuren te maken om overbelasting van het team te voorkomen.

In januari 2016 werd Slime Rancher eindelijk uitgebracht in Early Access op Steam en kreeg veel positieve recensies. De officiële release vond plaats op 1 augustus 2017 voor Windows, macOS, Linux en Xbox One. Later kwamen er versies voor PlayStation 4 en Nintendo Switch.


Deze positieve ontvangst weerspiegelde zich in de verkoopcijfers. In mei 2017 was het spel 800.000 keer verkocht. In 2019 was het aantal spelers zelfs gegroeid tot meer dan 15 miljoen.

Dit succes maakte de weg vrij voor een vervolg. Slime Rancher 2 werd uitgebracht in Early Access voor Windows en Xbox Series X/S op 22 september 2022. Het tweede spel zet de avonturen van Beatrix LeBeau voort op het mysterieuze Regenboogeiland en brengt nieuwe inhoud en mechanica.

Gameplay en Mechanica – Een wereld vol slimes

Maar laten we eerst wat praten over de gameplay. Beginnend met de klassieke eerste Slime Rancher, is het spelconcept vrij eenvoudig. Net als in andere boerderijspellen krijg je aan het begin je eigen boerderij cadeau, maar er is natuurlijk bijna niets. Je hebt een stofzuigerachtig hulpmiddel waarmee je slimes en andere materialen kunt verzamelen.


Met dit hulpmiddel kun je slimes verzamelen en ze in een verblijf plaatsen. Daar kun je ze voeren met voedsel dat je zelf kweekt of in de wereld vindt, en daarvoor krijg je plorts. Deze plorts kun je vervolgens verkopen bij de verkooppunten voor geld, dat je kunt gebruiken voor boerderij-upgrades en uitbreidingen. Je kunt met de plorts ook twee soorten slimes combineren. Hierdoor krijg je bij het voeren twee verschillende plorts, maar de slimes veranderen ook en worden misschien agressiever. Maar pas op dat je je slimes niet overvoert met nog een derde plort – dat kan rampzalige gevolgen hebben.

Er is veel te ontdekken in de wereld, waaronder veel kleine puzzels om op te lossen. Dit maakt de wereld interessanter en er is veel meer te vinden tijdens het verkennen. Door de puzzels op te lossen krijg je ook altijd beloningen, wat het nog meer de moeite waard maakt.


Je kunt ook zeldzame slimes en hun plorts onderzoeken om nieuwe, nuttige items voor je boerderij vrij te spelen. Dit geeft je iets om naartoe te werken en je krijgt een beloning voor het voltooien ervan. Deze grind is altijd belangrijk in games om te voorkomen dat je te snel alles hebt gedaan en de interesse verliest. Voor de onderzoeken en upgrades heb je ook steeds geld nodig, daarom behandelen we een beetje de economie in het spel. De prijzen van de plorts variëren afhankelijk van het soort slime en ook van de markt op die dag.

Slime Rancher 2 biedt een aantal nieuwe functies. Er werd bijvoorbeeld een onderzoek toegevoegd dat het inventaris van 4 naar 6 vakken uitbreidde. Hierdoor wordt het spel veel aangenamer en is het beheer eenvoudiger. Daarnaast kwamen er ook helemaal nieuwe soorten slimes in het spel en werd het boerderijsysteem uitgebreid.


De wereld werd ook groter, er waren meerdere eilanden die gescheiden waren door laadschermen. De voorganger had helemaal geen laadschermen, maar daardoor ging de dynamiek niet verloren, omdat achter deze korte wachttijd een enorme, prachtige nieuwe wereld kwam. Ook de besturing werd nog een beetje verbeterd en je kon je boerderij meer personaliseren. Ook het onderzoek werd een beetje aangenamer gemaakt.

Grafisch en Geluidsontwerp

Bij de ontwikkeling en het ontwerp van Slime Rancher was het voor Popovich erg belangrijk om een ontspannend en kleurrijk spel te creëren. Hiervoor gebruikte hij een helder kleurenpalet en ontwierp hij de verschillende slimes in verschillende kleuren en met verschillende gimmicks. Maar niet alleen de slimes zien er bijzonder uit. Ook de dieren, zoals de kippen die in de wereld rondlopen als voer voor sommige slimes, zijn eerder grappig ontworpen.


De omgeving in het spel is over het algemeen zeer gedetailleerd en brengt een uitnodigende sfeer met zich mee. Dit maakt de wereld ideaal om te verkennen, omdat er veel te ontdekken valt en alles er prachtig uitziet. De verschillende gebieden zijn allemaal uniek ontworpen en voorzien van schattige kleine details, waardoor het nooit saai wordt.

In Slime Rancher 2 is deze stijl behouden en zelfs een beetje verfijnd. De verlichting is verder verbeterd, waardoor bepaalde locaties beter tot hun recht komen en een veel sterkere, soms zelfs mysterieuze sfeer uitstralen. Ook de omgeving is in het tweede deel gedetailleerder geworden.


We moeten ook even praten over de soundtrack van het spel. Deze blinkt uit met rustgevende melodieën en brengt daardoor een ontspannen sfeer met zich mee. De slimes maken allemaal geluidseffecten tijdens het springen en produceren hun eigen unieke slime-geluiden. De ontwikkelaars hebben er echter voor gezorgd dat deze geluiden niet opdringerig of vervelend zijn, maar goed passen in deze rustige wereld.

De Invloed van de Slime Rancher-Franchise op de Indie-Gamewereld

Slime Rancher is duidelijk een niche-game. De focus ligt op het verzamelen en verzorgen van slimes, iets wat je niet vaak ziet in andere spellen. Toch combineert het het populaire boerderijgenre met verkenning, allemaal in een kleurrijke wereld. Het spel trok daardoor verschillende soorten spelers aan en werd ondanks het onconventionele concept een groot succes.


Dit spel heeft andere ontwikkelaars geïnspireerd om onconventionele games te creëren. Een voorbeeld hiervan is Astroneer, een ruimteverkenningsspel waarin je nieuwe planeten ontdekt. Ook hier is er een mix van ontdekken, onderzoeken en verzamelen.

Slime Rancher heeft de indie-wereld laten zien dat je met alles succes kunt hebben, ongeacht hoe onconventioneel het is. Dit bevorderde het creatieve denken van andere ontwikkelaars, wat ongetwijfeld heeft geleid tot de realisatie van vele nieuwe ideeën. Natuurlijk heeft niet elk spel succes, maar dat kun je niet weten zonder het te proberen.

De Toekomst van de Slime Rancher-Franchise

Het is natuurlijk interessant om te speculeren over hoe de toekomst van de Slime Rancher-franchise eruitziet. Voorlopig lijkt het plan duidelijk. De focus ligt op de verdere ontwikkeling van het tweede deel, dat nog steeds in Early Access is en regelmatig updates ontvangt. Onlangs, op 12 december, werd de “Into the Labyrinth”-update uitgebracht, die nieuwe slimes, gadgets en een doolhof introduceerde.


Dit zal echter zeker niet de laatste update zijn voordat de volledige versie van het spel uitkomt. Zodra de volledige versie verschijnt, kun je dat ontdekken op CDKeyNL, waar je ook kunt zien waar je het spel voor de beste prijs kunt kopen. Daarna is het natuurlijk mogelijk dat er een derde deel verschijnt, maar dat zal nog vele jaren duren.

De community speelt ook een grote rol in de toekomst van het spel. Monomi Park vindt de feedback van spelers erg belangrijk. Hierdoor passen ze inhoud aan zodat het spelers aanspreekt, en sommige ideeën van spelers worden zelfs direct in het spel geïntegreerd. Over het algemeen ziet de toekomst van de Slime Rancher-franchise er veelbelovend uit.

Conclusie: Wat Slime Rancher Zo Bijzonder Maakt

De Slime Rancher-franchise heeft de gamewereld een unieke ervaring gebracht. Met zijn charmante esthetiek en innovatieve gameplay heeft het een brede schare fans opgebouwd. Ook omdat het spel zeer ontspannend is, is het een van de bekendste indie-spellen geworden die je keer op keer kunt spelen. Het spel heeft vooral laten zien dat ook niche-concepten een groot succes kunnen zijn.


Het mixen van een boerderijsimulator met verkennings- en avontuurelementen is bijzonder opvallend. Ook de opvolger heeft tot nu toe niet teleurgesteld en wordt ontwikkeld met als doel om spelers een geweldige tijd te bezorgen, en niet alleen om snel veel geld te verdienen.

Als je zin hebt gekregen om Slime Rancher te spelen, kijk dan nu op CDKeyNL, waar je videogames altijd voor de beste prijs kunt vinden. Daarnaast zijn er exclusieve kortingscodes en kun je een prijshistorie bekijken.

Lees dit bericht in :

Share:

Download the Allkeyshop Browser Extension Free

For all the latest video game news, trailers, and best deals, make sure to bookmark us. You can find all the best and cheapest online deals on CD keys, game codes, gift cards, and antivirus software from the verified CD key sellers on our store pages.
To not miss any news on Allkeyshop, subscribe on Google News .

MORE RELEVANT ARTICLES