Pixel Sundays: Monster Hunter – De weg naar de perfecte monsterjacht

Avatar auteur
Door Nieuws gamen
23 februari 2025 Geen reacties

Deze week staat er een grote nieuwe release in het Monster Hunter-universum op ons te wachten. Daarom praten we vandaag over deze unieke franchise met een zeer speciaal spelprincipe.

Samenvatting

Deze week gaat ons Pixel Sundays-artikel over Monster Hunter, een franchise waarin je, zoals de naam al aangeeft, monsters jaagt. Deze monsters zijn erg divers en door de jaren heen zijn er veel spellen met unieke mechanismen verschenen. Ik neem je mee door de oorsprong van de franchise en hoe Monster Hunter zich door de jaren heen heeft ontwikkeld.

De oorsprong van Monster Hunter – Een riskante poging met groot succes

Capcom bracht in 2004 het eerste Monster Hunter-spel voor de PlayStation 2 uit. Het spel maakte deel uit van een online initiatief van Capcom’s Production Studio 1. Het doel was om een spel te ontwikkelen dat gebruik maakte van de online mogelijkheden van de PlayStation 2 en minstens één miljoen exemplaren te verkopen. Spoiler: het spel heeft dit gehaald, net als Resident Evil Outbreak, dat ook onderdeel was van dit initiatief.

Monster Hunter

De ontwikkeling van Monster Hunter was destijds een zeer ambitieus project voor Capcom. De focus lag op coöperatieve gameplay, waarbij spelers samen op monsters jaagden. Dit was een volledig nieuwe benadering, aangezien coöperatieve actie-spellen destijds zeldzaam waren—de meeste spellen waren gericht op singleplayer-ervaringen of competitieve multiplayer. Monster Hunter wilde een coöperatieve ervaring bieden en zich onderscheiden van de rest.

Monster Hunter draait om strategische voorbereiding en teamgericht jagen. Je hebt verschillende wapenklassen en elke speler in de groep speelt een specifieke rol. Hierdoor biedt de franchise tot op de dag van vandaag epische en uitdagende baasgevechten, die alleen kunnen worden gewonnen door goede samenwerking en vooral geduld, aangezien vijanden veel levenspunten hebben.

Monster Hunter

Helaas bleef het succes ondanks alle innovaties aanvankelijk beperkt tot Japan. In Japan werd het spel meer dan een miljoen keer verkocht, maar in het Westen was het een absolute nichegame. Dit kwam mede doordat online gamen in Europa en Amerika destijds nog veel minder ingeburgerd was. Het was ook een totaal nieuwe en onbekende ervaring, waardoor veel spelers het niet aandurfden om het te proberen.

Maar, zoals we allemaal weten, brak de serie uiteindelijk ook in het Westen door. Dit gebeurde met de release van Monster Hunter Freedom op de . Hierdoor werd het mogelijk om lokale multiplayer-sessies met vrienden te spelen, iets wat uiteraard erg populair was. Je kon gewoon met vrienden afspreken en vervolgens samen digitaal monsters jagen. Dit versterkte ook het sociale aspect van het spel.

Monster Hunter

Dankzij de opvolgers Monster Hunter Freedom 2 en Monster Hunter Freedom Unite verstevigde Capcom het succes van de serie verder. De handheld-versies verkochten miljoenen exemplaren en hielpen om de serie van een nichegame naar een van Capcom’s belangrijkste titels te maken.

Door het succes van de serie werden de fundamenten gelegd voor de uitbreiding van de Monster Hunter-spellen. Dit leidde tot de release van populaire games zoals Monster Hunter 3, Monster Hunter 4 en natuurlijk ook Monster Hunter World. Met dit spel bereikte de serie een nieuw hoogtepunt, maar daar komen we later op terug. Dit alles zou niet mogelijk zijn geweest als Capcom niet het risico had genomen om een innovatieve online co-op game te maken.

Het gameplay-principe – Jagen, craften, herhalen

De Monster Hunter-franchise volgt een uniek gameplay-principe dat door de jaren heen nauwelijks is veranderd. Je neemt de rol aan van een jager, alleen of in een groep, en moet monsters in uitgestrekte gebieden bestrijden, materialen van hen verzamelen en daarmee sterkere uitrusting maken. Deze cyclus van jagen, craften en opnieuw jagen vormt de kern van de Monster Hunter-franchise en is de reden voor het langdurige succes.

Monster Hunter

Er is geen levelsysteem in Monster Hunter. Je wordt alleen sterker door nieuwe uitrusting te verkrijgen of bestaande uitrusting te verbeteren. Om vijanden te verslaan, moet je ze een beetje bestuderen. Er zijn bepaalde zwakke plekken die je in staat stellen ze effectiever te verslaan. Vaak kun je zelfs hun staarten afsnijden om unieke materialen te verkrijgen die nodig zijn voor crafting.

Een van de kernonderdelen van Monster Hunter is de grote variëteit aan wapens. Het Grote Zwaard bijvoorbeeld biedt langzame maar krachtige aanvallen, terwijl Dubbele Messen ontworpen zijn voor snelle en frequente aanvallen. Met een grote selectie, waaronder Strijdhamers, Kruisbogen, Bogen en nog veel meer, zou iedereen een wapen moeten kunnen vinden dat bij zijn speelstijl past.

Monster Hunter

Je kunt de Monster Hunter-games natuurlijk ook alleen spelen. Maar dat maakt het aanzienlijk moeilijker. Er zijn verschillende vallen die je kunt gebruiken om monsters neer te halen of meer schade toe te brengen, maar zonder afleiding wordt dat best lastig. Wanneer je in een team vecht, is het belangrijk om je wapens af te stemmen en te proberen het best mogelijke team samen te stellen. Vier boogschutters zijn bijvoorbeeld misschien niet de meest optimale keuze.

De opkomst in het Westen – Monster Hunter World verandert alles

Zoals eerder vermeld, was Monster Hunter lange tijd vooral populair in Japan. Maar dat veranderde allemaal toen in 2018 Monster Hunter World uitkwam. Deze titel betekende de definitieve doorbraak van de serie op de wereldmarkt en maakte van Monster Hunter een van de grootste namen in de videogame-industrie.

Monster Hunter

Monster Hunter World moderniseerde het spel aanzienlijk. Het werd ontwikkeld voor krachtige consoles zoals de PlayStation 4, Xbox One en pc, waardoor er veel meer mogelijk werd op grafisch gebied. Naast de verbeterde graphics werden ook de laadschermen tussen de gebieden verwijderd, waardoor de gameplay veel soepeler aanvoelt.

De besturing werd verfijnd en de tutorial werd toegankelijker gemaakt. Hierdoor werd het voor nieuwe spelers gemakkelijker om in het spel te stappen. Sommige spelmechanieken werden intuïtiever gemaakt, maar zonder de diepgang van het spel te verliezen. Ook werd de wereld aanzienlijk groter.

Monster Hunter

Al deze verbeteringen leidden ertoe dat Monster Hunter: World verkooprecords brak. Het spel werd meer dan 22 miljoen keer verkocht (inclusief de Iceborne-DLC), waarmee het het best verkochte spel van Capcom werd. Eerdere Monster Hunter-titels verkochten tussen de 3 en 5 miljoen exemplaren, maar World overtrof deze aantallen volledig. Hierdoor groeide Monster Hunter uit tot een van de grootste gamefranchises ter wereld.

Na dit enorme succes besloot Capcom de gameplay verder te ontwikkelen en aan te passen aan verschillende platforms. In 2021 werd Monster Hunter Rise exclusief uitgebracht voor de Nintendo Switch, waarna het later ook op pc en consoles verscheen. Het spel behield veel elementen van Monster Hunter World, maar introduceerde nieuwe mechanieken, zoals het Wired Bug-systeem. Dankzij de Wired Bugs kun je jezelf de lucht in lanceren, vijanden van bovenaf aanvallen, op hun rug landen en ze zelfs besturen. Deze insecten zijn ook erg handig om aanvallen te ontwijken.

Monster Hunter

Monster Hunter Rise richtte zich meer op mobiliteit en flexibiliteit en schoof de nadruk op indrukwekkende graphics, een levendige open wereld en epische gevechten iets naar de achtergrond. Maar omdat het een Switch-game was, was het draagbaar, waardoor spelers het konden meenemen naar vrienden en lokaal samen konden spelen. Dit was vooral populair in Japan, waar het spel 14 miljoen keer werd verkocht.

Monster Hunter Wilds – De volgende generatie van monsterjagen

Op 28 februari 2025 komt eindelijk Monster Hunter Wilds uit. Met dit spel wil Capcom de serie naar een geheel nieuw niveau tillen. Het spel introduceert talrijke innovaties die de jachtervaring dynamischer en meeslepender maken.

Monster Hunter

In Monster Hunter Wilds bevinden we ons in een volledig nieuw ecosysteem. Dit verandert voortdurend afhankelijk van de tijd van de dag en het weer. Hierdoor worden zowel de omgeving als het gedrag van de monsters beïnvloed. Dankzij deze levende biomen wordt elke jacht uniek en moeten spelers zich strategisch voorbereiden.

Gebaseerd op de systemen van Monster Hunter World en Monster Hunter Rise, zijn de gevechtstechnieken in Wilds nog verder verfijnd. Er zijn veel nieuwe bewegingen en met de introductie van de Focus Mode kunnen jagers nu veel preciezer de zwakke plekken van vijanden aanvallen.

Monster Hunter

Monster Hunter Wilds legt ook een nog grotere nadruk op de verhalende elementen. In dit spel beleef je een goed uitgewerkt verhaal met veel verschillende personages. Elk personage heeft een eigen achtergrondverhaal en is perfect in het spel geïntegreerd. Het verhaal draait om de relatie tussen mensen en monsters in de Verboden Landen. Dit boeiende verhaal vult de gameplay perfect aan zonder de bekende en geliefde gameplay-loop te verstoren.

Monster Hunter

Aangezien het spel is ontworpen voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series, valt er qua prestaties weinig te klagen. Je kunt realistische animaties verwachten in een naadloze open wereld. Zowel de monsters als de omgeving zijn tot in detail uitgewerkt, waardoor je volledig in deze wereld kunt opgaan.

De diversiteit van de monsters – Giganten, draken en nachtmerries

De monsters in de Monster Hunter-games zijn zeer gevarieerd. Er zijn gigantische draken en angstaanjagende beesten. Elk van deze vijanden is volledig uniek en vormt zijn eigen uitdaging. Als de monsters saai zouden zijn, zou het spel waarschijnlijk nooit zo’n succes hebben behaald.

Monster Hunter

Sommige monsters zijn natuurlijk bekender dan andere, en de meest iconische zijn:

  • Rathalos: Bekend als de “Koning van de Hemel”, deze vuurspuwende wyvern is een terugkerende vijand sinds het eerste spel in de serie.
  • Nergigante: Een oude draak met regenererende stekels, gevreesd om zijn agressiviteit en vernietigende kracht.
  • Zinogre: Een elektrische wolven-wyvern die bekendstaat om zijn bliksemsnelle aanvallen en indrukwekkende behendigheid.
  • Magnamalo: Het vlaggenschipmonster van Monster Hunter Rise, een angstaanjagende wyvern met paarse vlammen, geïnspireerd door Japanse demonen.

Alle monsters leven in hun eigen ecosystemen, wat hun gedrag en vaardigheden beïnvloedt. Er zijn dichte jungles, droge woestijnen, ijzige toendra’s en nog veel meer. Als je weet in wat voor soort regio een monster leeft, kun je vaak al iets over zijn zwakke punten ontdekken en je beter voorbereiden op de jacht. Bovendien beïnvloeden factoren zoals het weer en het tijdstip van de dag ook het gedrag van de monsters.

Monster Hunter

Sinds Monster Hunter World zijn er ook interacties tussen de monsters. Deze functie heet Turf Wars. Wanneer twee rivaliserende monsters elkaar tegenkomen, kunnen ze in gevecht raken. Deze gevechten worden weergegeven in filmische scènes. Hierdoor lopen de monsters veel schade op, waardoor je ze gemakkelijker kunt verslaan.

Er is al wat informatie beschikbaar over de nieuwe monsters in Monster Hunter Wilds. Zoals altijd zijn er veel nieuwe wezens om te verslaan en te looten.

  • Doshaguma: Een beerachtige creatuur met indrukwekkende kracht en agressief territoriaal gedrag.
  • Balahara: Een roofzuchtig monster dat in roedels jaagt en zijn prooi overweldigt door gecoördineerde aanvallen.
  • Chatacabra: Een amfibisch wezen met een lange tong, gevaarlijk zowel op het land als in het water.
  • Rey Dau: Een wyvernachtig monster dat elektrische aanvallen gebruikt en bliksemsnelle bewegingen uitvoert.

Deze nieuwe wezens brengen nieuwe uitdagingen met zich mee en verrijken de wereld van Monster Hunter nog verder. Je moet je aanpassen aan elk monster op een unieke manier. Door de voortdurende toevoeging van nieuwe monsters blijven de Monster Hunter-games altijd spannend.

Monster Hunter Stories – Een heel andere manier van jagen

Naast de hoofdreeks van Monster Hunter-games is er ook een spin-off genaamd Monster Hunter Stories. Dit spel volgt een totaal andere benadering. In plaats van intense gevechten biedt het een turn-based RPG-gameplay met een sterk verhaal. In deze spellen is het zelfs mogelijk om monsters te temmen. Je kruipt in de huid van een Rider, een jager die geen monsters doodt, maar ze temt en samen met hen avonturen beleeft. Hoewel het een compleet andere aanpak is, zou het alsnog iets voor jou kunnen zijn. We hebben een speciale Pixel Sundays-artikel over Monster Hunter Stories, dus als je geïnteresseerd bent in deze spin-off, kun je het eenvoudig hier lezen.

Monster Hunter

Conclusie – De kunst van de perfecte jacht

Monster Hunter is meer dan alleen een spel. Het is een ervaring en een uitdaging voor jou en je vrienden. Sinds de begindagen op de PlayStation 2 is de franchise voortdurend geëvolueerd zonder zijn wortels te verliezen. Het spel is altijd trouw gebleven aan zichzelf, waardoor het succes kon vieren en miljoenen spelers wist te boeien.

Monster Hunter

Met Monster Hunter World brak Capcom wereldwijd door met de franchise en bleef dit momentum behouden. Monster Hunter Rise blonk uit door zijn mobiliteit en dynamiek, en Monster Hunter Wilds combineert nu alles. Het introduceert een nog levendiger en dynamischer wereld vol met monsters. De jacht wordt complexer en spannender dan ooit tevoren.

Maar één ding blijft altijd hetzelfde: de adrenalinekick wanneer je voor het eerst oog in oog staat met een gigantisch monster. En vanaf 28 februari kun je dat opnieuw beleven in Monster Hunter Wilds. Kies je wapen en trek eropuit met je vrienden om de strijd aan te gaan.


Lees dit bericht in :

Delen:

Download de Allkeyshop Browser Extension Free

Voor het laatste video game nieuws, trailers en de beste aanbiedingen, voeg ons toe aan je favorieten. U kunt de beste en goedkoopste online aanbiedingen vinden van CD-Sleutels, spel codes, cadeaubonnen, en antivirus software van geverifieerde verkopers op onze winkelpagina's vinden.
Om geen nieuws van Allkeyshop te missen, abonneer op Google Nieuws .

MEER RELEVANTE ARTIKELEN