Pixel Sundays: Hideo Kojima en de vreemde odyssee van Death Stranding
Vandaag hebben we het over de Death Stranding-serie. Hideo Kojima neemt je mee op een onvergetelijke reis door een verwoeste wereld in Death Stranding, waarbij hij de grenzen van videogames opnieuw definieert.
Vandaag willen we de filosofie en de unieke mechanismen van Death Stranding verkennen. We zullen praten over de unieke gameplaymechanieken, zoals het bezorgen van pakketten, en over een bijzonder interessant asynchroon multiplayerkenmerk.
De Visie achter Death Stranding
Vanaf het begin werd Death Stranding nooit beschouwd als een gewoon videogame. De maker van het spel, Hideo Kojima, heeft zijn visionaire ideeën en zijn unieke invloeden in het spel verwerkt, waardoor het zo populair is geworden als het nu is. In dit spel is er niet alleen een verhaal; maatschappelijke thema’s zoals isolatie, verbondenheid en het belang van gemeenschap worden voortdurend aangesneden.
Natuurlijk heeft Kojima ook veel inspiratie gehaald uit externe bronnen voor zijn spel. Een centrale rol werd gespeeld door films zoals 2001: A Space Odyssey. Andere werken van beroemde regisseurs zoals David Lynch en Nicolas Winding Refn hebben ook een grote invloed gehad op de sfeer en stijl van Death Stranding. De wereld zit ook vol met surrealistische en vaak verontrustende elementen. Hoewel deze elementen niet altijd rechtstreeks uit de films te herkennen zijn, is het duidelijk waar de inspiratie vandaan komt. Dit heeft een unieke sfeer gecreëerd in het spel.
Daarnaast heeft Kojima ook zijn jarenlange ervaring in de ontwikkeling van games in dit project verwerkt. Death Stranding werd uitgebracht in 2019, terwijl zijn eerste spel, Metal Gear, werd gepubliceerd in 1987. Hij heeft er bewust voor gekozen om veel symbolen in het spel te verwerken en filosofische en spirituele thema’s te combineren. Dit moedigt de speler aan om het thema van eenheid en communicatie te heroverwegen. De gameplay is bewust traag ontworpen, zodat spelers voldoende tijd hebben om aan de sfeer te wennen en deze volledig te ervaren.
Als hoofdthema van zijn spel heeft Hideo Kojima iets heel bijzonders bedacht. Het centrale concept van het spel is de menselijke verbondenheid ondanks isolatie. Dit soort thema’s is altijd moeilijk te implementeren in games, maar Kojima slaagde er briljant in met Death Stranding, mede dankzij een multiplayerfunctie die we later nog uitgebreider zullen bespreken. Ook het spel zelf draagt deze boodschap uit. Je speelt de rol van Sam Porter Bridges en neemt de taak op je om een gebroken wereld weer bijeen te brengen via een netwerk van verbindingen, of symbolisch gezien, bruggen.
De Gameplaymechanieken die Death Stranding Definiëren
Nu, laten we doorgaan naar die speciale multiplayerfunctie die ik eerder noemde: het Social Strand System. Het Social Strand System verbindt de werelden van de spelers. In het spel kunnen spelers ladders, bruggen, touwen, generatoren en zelfs volledige schuilplaatsen bouwen. Deze zijn niet alleen beschikbaar in jouw wereld, maar ook in de werelden van andere spelers. Dit kan hun reis vergemakkelijken. Het is ook mogelijk om berichten achter te laten in de vorm van borden om tips te geven, en ja, deze zijn vaak beter dan die in de Souls-games.
Verloren vracht, per ongeluk of met opzet achtergelaten, kan ook door andere spelers worden opgepakt en afgeleverd. Beide spelers ontvangen likes hiervoor. Deze likes bevorderen de positieve interactie tussen spelers, zelfs als ze elkaar niet kennen. Ook kunnen er wegen worden gebouwd in Death Stranding, maar die zijn erg duur. Hier komt het Social Strand System weer in beeld. Spelers kunnen samen materialen bijdragen, waardoor wegen veel sneller kunnen worden gebouwd dan alleen. Ook bij bazengevechten kunnen spelers hulp krijgen van anderen. De spelers verschijnen in de vorm van geesten en kunnen munitie en andere nuttige voorwerpen achterlaten.
Laten we nu weggaan van het Social Strand System en kijken naar de gameplay voor één speler. De hoofdfocus van het spel ligt op het leveringssysteem in de open wereld van het spel. Zoals eerder vermeld, speel je als Sam Porter Bridges en moet je leveringsmissies uitvoeren. In veel spellen worden dergelijke missies als saaie zijmissies beschouwd, maar in Death Stranding zijn ze de kern van het spel en absoluut niet saai.
Het terrein is vaak erg oneffen, wat voor veel problemen kan zorgen. Je moet je routes goed plannen, rekening houden met het evenwicht van je vracht en gevaren in de omgeving overwinnen. Je levering kan door een verkeerde beweging van je rug vallen en met pech in een rivier terechtkomen. Dit maakt elke levering spannend. Elke levering symboliseert de wederopbouw van de samenleving, wat perfect aansluit bij het centrale thema van het spel.
De Thema’s van Death Stranding
Hoewel we al in algemene termen over de thema’s van Death Stranding hebben gesproken, verdient dit onderwerp wat meer aandacht. Kojima heeft geprobeerd om veel kritische thema’s in zijn spel te verwerken, die vaak in andere spellen worden vermeden. Een van deze thema’s is de eenzaamheid. Dit wordt goed gesymboliseerd door het hoofdpersonage van het spel. Sam loopt alleen tijdens zijn leveringsmissies, waardoor elke sociale interactie bijzonder wordt.
Ondanks deze lege wereld is er dankzij andere spelers, zelfs als ze in een andere wereld zijn, een soort gemeenschapsgevoel. Iedereen die jouw reis gemakkelijker maakt, maakt deel uit van iets groters. Elke brug van andere spelers kan je een enorme omweg en veel tijd besparen. Dit, samen met de likes, versterkt het gemeenschapsgevoel, omdat spelers elkaar graag willen helpen en zelfs feedback krijgen als iemand hun verloren vracht aflevert.
De Soundtrack en de Impact daarvan
De soundtrack van Death Stranding speelt een cruciale rol bij het creëren van zijn unieke sfeer. De muziek versterkt zowel de immersie als de emotionele diepte van het spel. De muziek probeert opnieuw de hoofdthema’s van het spel, zoals eenzaamheid, veerkracht en verbondenheid, te onderstrepen. Artiesten zoals Low Roar en Silent Poets voegen extra emotionele diepte toe aan het desolate landschap.
De muziek in Death Stranding is meer dan alleen achtergrondmuziek. Het dient als een narratief element dat de emoties in elke scène probeert te versterken. Nummers zoals “I’ll Keep Coming” en “Don’t Be So Serious” van Low Roar versterken de momenten van eenzaamheid, terwijl ze tegelijkertijd Sams vastberadenheid en kwetsbaarheid laten zien. Deze liedjes spelen vaak tijdens lange stukken wandelen in het spel, waardoor ze snel memorabel worden en een bepaald gevoel van verbondenheid oproepen.
Een Verdeelde Mening
Bij de release van Death Stranding waren de meningen over het spel erg verdeeld. Sommigen vierden het als een van de meest innovatieve en beste games van het jaar, terwijl anderen het te traag en te monotoon vonden. Deze verdeelde mening toont eigenlijk alleen maar de verschillende verwachtingen van het spel en van Kojima zelf. Death Stranding won de prijs voor Beste PC Game van het Jaar bij de Golden Joystick Awards in 2020.
De fans van het spel prezen vooral de unieke sfeer van het spel, het diepgaande verhaal en de onconventionele spelmechanieken. Velen beschouwden het spel als een bijna artistieke ervaring, die het aandurfde om nieuwe thema’s zoals eenzaamheid en verbinding in een videogame te integreren.
Critici bekritiseerden de vaak trage en enigszins repetitieve gameplay, die weinig te maken heeft met een klassiek actie-avonturenspel. Velen vonden de leveringsmechaniek niet boeiend en vonden dat het spel te lang duurde. Dit is ook een begrijpelijke mening, maar het werd bewust zo gekozen om de leegte van de wereld te benadrukken.
Veel fans hadden ook andere verwachtingen van Kojima. Enkele jaren eerder had hij een enorm succes behaald met Metal Gear Solid V, en de fans verwachtten natuurlijk iets soortgelijks. Deze twee spellen, Metal Gear Solid V en Death Stranding, zijn echter fundamenteel verschillend en kunnen eigenlijk niet worden vergeleken. Dit heeft zeker sommige spelers verrast en afgeschrikt. Echter, na verloop van tijd zijn de recensies erg positief geworden. De Director’s Cut van Death Stranding heeft meer dan 22.000 beoordelingen op Steam, waarvan 92% positief zijn.
De Erfenis van Death Stranding en de Toekomst van de Franchise
Sinds zijn release in 2019 heeft Death Stranding een blijvende indruk achtergelaten in de gamewereld. Hideo Kojima’s unieke benadering, die elementen van sciencefiction combineert met een diepgaande vertelwijze en innovatieve gameplay, heeft veel fans weten te overtuigen. Ook het Social Strand System kreeg snel veel populariteit onder de fans, omdat deze asynchrone multiplayerinteractie iets volledig nieuws was. Zelfs in deze geïsoleerde wereld zorgt het voor een verbinding tussen spelers. Onlangs werd Death Stranding ook beschikbaar voor Xbox, waardoor nog meer spelers Death Stranding kunnen ervaren.
In december 2022 werd Death Stranding 2 officieel aangekondigd, wat alle fans van het eerste spel enthousiast maakte. De titel van het vervolg is Death Stranding 2: On the Beach en het zou volgens de PlayStation Store in 2025 moeten verschijnen. Tijdens de Tokyo Game Show 2024 werden nieuwe personages en gameplayelementen onthuld. Bij de personages zagen we nog steeds bekende gezichten zoals Sam Porter Bridges en Fragile, maar ook nieuwe personages zoals Tomorrow en Rainy werden geïntroduceerd.
Een van de nieuwe functies is een flashbackfunctie. Hierdoor kun je de complexe verhaallijnen van het eerste deel volgen. Het is niet absoluut noodzakelijk om het eerste deel gespeeld te hebben om het verhaal volledig te begrijpen, maar natuurlijk is het ook handig om je oude kennis op te frissen. Daarnaast is er een uitgebreide fotomodus waarin je de verschillende personages in verschillende poses kunt fotograferen.
Kojima Productions heeft ook de volledige merkrechten overgenomen voor dit spel. Hierdoor zal er geen invloed meer zijn van Sony en kan Kojima zijn visie nog beter verwezenlijken in dit spel. We kunnen nieuwe innovatieve gameplaymechanieken verwachten in Death Stranding 2, evenals een verdere ontwikkeling van het Social Strand System.
Als je zin hebt gekregen om Death Stranding te spelen, moet je zeker een kijkje nemen op CDKeyNL. Daar vind je videogames zoals Death Stranding en vele anderen tegen de beste prijs, en kun je zelfs exclusieve kortingen krijgen met onze kortingscodes.
CDKeyNL BIEDT JE DE BESTE BESCHIKBARE AANBIEDINGEN
Download de gratis CDKeyNL browserextensie – BESPAAR GELD
Om altijd op de hoogte te blijven van het laatste videogamenieuws, trailers en de beste aanbiedingen, voeg ons toe aan je favorieten.
Je vindt alle beste en goedkoopste online aanbiedingen voor CD-keys, gamecodes, cadeaukaarten en antivirussoftware van de geverifieerde CD-key verkopers op onze shoppagina’s.
Om geen nieuws van CDKeyNL te missen, abonneer je op Google Nieuws.
Lees dit bericht in :
Door Kilian
Meer relevante artikelen