Gaming-patenten: Impact van Konami en SEGA volgens juridische experts

 

In de afgelopen jaren is het onderwerp patenten in gaming een veelbesproken thema geworden, waarbij juridische experts van Konami, Sega en Capcom hun standpunten deelden.

Ontdek de Palworld-roadmap en vier het eerste jubileum!

 

Patenten in gaming: Juridische experts van Konami en SEGA onthullen hun impact

 

Een onderwerp dat vaak wordt besproken in de gamingwereld zijn patenten. Maatregelen die veel bedrijven, vooral in Japan, door de jaren heen hebben genomen. Patenten die oorspronkelijk bedoeld waren om merken te beschermen, maar vaak worden gebruikt voor dubieuze “tactieken”.

Dit is een lastig onderwerp, omdat wetten en regels van land tot land verschillen. Internationale wetten hebben niet altijd voorrang op lokale wetten. In 2024 was een beroemd patent — geen schending van copyright — de kern van de schade die Palworld door Nintendo opliep.


Tokyo eSports Festa 2025: Copyright Conferentie

Tijdens de Tokyo eSports Festa 2025 vond een conferentie plaats over “Het belang van intellectueel eigendom in de game-industrie”. Georganiseerd door de Association of Copyright for Computer Software (ACCS) in Japan, bracht het vertegenwoordigers van grote Japanse bedrijven samen om dit onderwerp te bespreken.

Bedrijven zoals Capcom, Konami, Sega, Nintendo en Koei Tecmo werden genoemd. De discussies varieerden van oproepen tot minder strikte regelgeving tot verzoeken om sterkere bescherming, met nadruk op de rol van dergelijke wetten en regels in Japan.

Juridische experts van de industrie: Impact van patenten en intellectueel eigendom

Een van de belangrijkste onderwerpen was over de patenten die door deze bedrijven zijn ingediend. Kikuo Matsumoto, hoofd van Corporate Development HQ bij SEGA, ging dieper in op SEGA’s aanpak en legde uit hoe deze patenten essentieel zijn om overmatige “imitaties” te voorkomen. Hij suggereerde dat deze patenten ook een belangrijke financieringsbron voor SEGA zijn.

Shunsuke Murase, hoofd van het juridische team van Konami, was directer. Met ontwikkelingskosten die meer dan 1 miljard yen (meer dan 6 miljoen euro) bedragen, helpen patenten om kosten terug te verdienen. Juridische experts van Capcom en Nintendo sloten zich aan bij de discussie en benadrukten het belang van “bescherming” tegen imitators.


Shunsuke Murase van Konami tijdens de Tokyo eSports Festa 2025

 

Het echte probleem en de impact op spelers

Dit zijn natuurlijk de woorden van de juridische teams van de grote spelers in de Japanse game-industrie. Maar de realiteit is heel anders. Een veel besproken onderwerp was de rol van emulatie, door Nintendo als volledig “illegaal” beschouwd.  Hoewel ze het zelf herhaaldelijk hebben gebruikt.

Een ander probleem was hoe Palworld werd getroffen door een patent dat betrekking had op de Poké Ball-mechanica, in plaats van op andere aspecten van het spel. Dit toont aan hoe sommige bedrijven hun initiële ontwikkelingskosten terugverdienen. De angst om een patent te schenden, kan kleine studio’s en indieprojecten in Japan financieel schaden — een markt die daar pas net begint te groeien.


Lees dit bericht in :

Delen:

Download de Allkeyshop Browser Extension Free

Voor het laatste video game nieuws, trailers en de beste aanbiedingen, voeg ons toe aan je favorieten. U kunt de beste en goedkoopste online aanbiedingen vinden van CD-Sleutels, spel codes, cadeaubonnen, en antivirus software van geverifieerde verkopers op onze winkelpagina's vinden.
Om geen nieuws van Allkeyshop te missen, abonneer op Google Nieuws .

MEER RELEVANTE ARTIKELEN