Pixel Sundays: S.T.A.L.K.E.R. en de post-apocalyptische visie die een generatie definieerde
De S.T.A.L.K.E.R. serie heeft vele jaren geleden het post-apocalyptische genre gerevolutioneerd. Vandaag gaan we het hebben over het begin van deze saga en wat de toekomst ons binnenkort zal brengen.
Het onderwerp van vandaag in ons Pixel Sundays-artikel is de S.T.A.L.K.E.R. serie. Deze saga is al meer dan 15 jaar bij ons en combineert sciencefiction met een rauwe werkelijkheid. De games blinken uit door hun combinatie van survival-actie en een unieke open wereld, geïnspireerd door de echte wereld. Binnen een paar dagen, na meer dan 10 jaar, zal er een nieuwe game in de serie worden uitgebracht die nog beter wil zijn dan zijn voorgangers.
De oorsprong van S.T.A.L.K.E.R.
De S.T.A.L.K.E.R. serie ontstond in 2007, toen de Oekraïense studio GSC Game World het eerste spel in de serie uitbracht. GSC Game World wilde een sciencefictiongame maken die nog steeds een verbinding met de echte wereld had. De belangrijkste inspiratiebronnen voor de games waren de roman “Piknik aan de Rand van de Weg” en de ramp in Tsjernobyl.
De roman Piknik aan de Rand van de Weg, een van de inspiratiebronnen voor S.T.A.L.K.E.R., werd in 1972 gepubliceerd en geschreven door de broers Arkadi en Boris Strugazki. De roman gaat over mysterieuze zones die ontstonden na de komst van buitenaardse wezens op aarde, waar gevaarlijke anomalieën en waardevolle artefacten te vinden zijn. De mensen die deze gevaarlijke zones betreden om deze artefacten te bemachtigen, worden stalkers genoemd. Hier komt de naam van het spel vandaan.
Een andere inspiratiebron was de tragische nucleaire ramp in Tsjernobyl in 1986. Deze gebeurtenis liet een uitsluitingszone vol radioactiviteit achter, die perfect bleek als decor voor de dystopische wereld van S.T.A.L.K.E.R. In het spel krijgt de speler de kans om deze plek te verkennen na een tweede ramp in 2006, wat het gebied nog gevaarlijker maakt.
De ontwikkeling van de eerste S.T.A.L.K.E.R. game begon al in 2001. Oorspronkelijk zou de game de naam “Oblivion Lost” dragen, maar omdat ze een open wereld met voor die tijd zeer complexe AI-systemen wilden gebruiken, werd de release meerdere keren uitgesteld. Pas in 2007, na veel herzieningen en uitstel, werd de eerste game in de serie, S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, uiteindelijk uitgebracht.
In het eerste spel word je wakker als een naamloze stalker, bekend als “The Marked One“, in de zone rond Tsjernobyl. Je missie is om een mysterieuze stalker genaamd Strelok te vinden. Naast de hoofdmissie zijn er in het spel veel zijmissies en veel dingen om te verkennen. In de open wereld vind je verschillende levensvormen en ook bandieten die je kunt bestrijden om middelen en geld te verkrijgen.
In 2008 werd een prequel uitgebracht met de naam S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky. In dit spel kruip je in de huid van de huurling Scar en beleef je het conflict tussen de facties in de Zone. Nieuwe mechanieken zoals factieoorlogen werden toegevoegd en uiteraard werden de graphics en andere aspecten verbeterd.
In 2009 werd een vervolg op het eerste spel uitgebracht, genaamd S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat. Hier neem je de rol aan van majoor Degtyarev en word je naar de Zone gestuurd om een mislukte militaire expeditie te onderzoeken. De game introduceert nieuwe locaties, zoals de stad Pripyat, en richt zich sterk op overleving en verkenning.
Speltitel
|
Jaar van release
|
Belangrijkste kenmerken
|
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
|
2007
|
Verkenning, overleven, open wereld
|
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
|
2008
|
Prequel, factieoorlogen
|
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
|
2009
|
Verbeterde mechanieken, nieuwe locaties
|
Gameplay-mechanieken die S.T.A.L.K.E.R. speciaal maakten
De eerste Stalker game duurde 6 jaar om te ontwikkelen, wat voor die tijd erg lang was. Dit kwam omdat GSC Game World veel nieuwe dingen wilde toevoegen om een immersieve survivalervaring te creëren die toch realistisch aanvoelde.
Na de ramp in Tsjernobyl waren veel delen van de Zone sterk radioactief. Sommige gebieden meer dan andere. Als speler moet je deze gebieden vermijden of je goed voorbereiden: je kunt een beschermend pak verkrijgen of medicijnen inslaan om je tegen de straling te beschermen. Er zijn ook artefacten die zowel een positieve als een negatieve invloed op de straling kunnen hebben.
Maar wat zijn deze artefacten? Artefacten zijn zeldzame objecten die je kunt vinden in de buurt van anomalieën, zoals beschreven in de roman “Piknik aan de Rand van de Weg”. Deze artefacten hebben unieke eigenschappen die je kunnen helpen in gevechten of gewoon bij het overleven. De artefacten zijn echter onzichtbaar en moeten worden gevonden met speciale detectoren.
Deze artefacten hangen altijd samen met anomalieën. Anomalieën zijn gevaarlijke fysieke fenomenen, zoals elektrische ontladingen of extreme hitte, en kunnen je onmiddellijk doden. Je moet gereedschap zoals bouten gebruiken om ze van tevoren te lokaliseren en indien mogelijk te vermijden.
In deze desolate wereld zijn je middelen zeer beperkt. Voedsel, medische benodigdheden en munitie zijn schaars. Je moet je middelen goed plannen en in sommige gevechten misschien een mes gebruiken om munitie te besparen.
Een andere functie waar S.T.A.L.K.E.R. bij de release erg trots op kon zijn, was de AI. De AI paste zich aan het gedrag van de speler aan tijdens gevechten, waardoor ze spannender en vooral onvoorspelbaar werden. Tegenstanders gingen dekking zoeken en vielen gecoördineerd aan.
In het tweede S.T.A.L.K.E.R. spel werd ook het factiesysteem geïntroduceerd. Elke factie had zijn eigen ideologieën en je kon ervoor kiezen om je bij hen aan te sluiten of tegen hen te vechten. Dit beïnvloedde natuurlijk ook de loop van het spel en het einde, waardoor je het spel meerdere keren kunt spelen zonder dat het saai wordt, omdat het verhaal steeds een beetje anders verloopt.
Bovendien hebben de S.T.A.L.K.E.R. games een dag-nachtcyclus en verschillende weersomstandigheden. In het donker of in de regen kun je beter onopgemerkt naar vijanden sluipen. Sommige vijanden zijn ’s nachts veel actiever dan overdag, dus het kan de moeite waard zijn om te wachten op het juiste moment om aan te vallen.
Sfeer en verhaal
Laten we nu wat meer praten over de sfeer en de verhaalvertelling, en deze vergelijken met andere spellen. De sfeer in S.T.A.L.K.E.R. is uniek. Je loopt door verlaten landschappen, vergezeld van onheilspellende geluiden en een beklemmend klimaat. Ook de manier waarop het verhaal wordt verteld, is anders dan bij traditionele spellen: er wordt weinig verteld en je moet veel zelf reconstrueren door te letten op de details in de omgeving.
Door de nucleaire ramp zie je overal verlaten gebouwen, door weer en wind aangetaste straten en verwoeste structuren. Dit draagt uiteraard bij aan de post-apocalyptische sfeer van het spel, die we ook uit veel andere spellen kennen. Maar door het vaak mistige weer krijg je nog meer het gevoel van isolatie en gevaar. Ook de muziek speelt een grote rol in de sfeer. In de verte hoor je misschien geluiden of een onheilspellende melodie wanneer je de gevaarlijke Zone betreedt.
Als we het hebben over de verhaalvertelling: in S.T.A.L.K.E.R. zijn er uiteraard NPC’s die je missies geven en iets vertellen over het verhaal, maar er is veel meer. Verlaten huizen, graffiti en persoonlijke spullen die je overal kunt zien, tonen het leven en lot van de vroegere bewoners. Al deze details ontdek je natuurlijk alleen als je het spel aandachtig speelt, en dat is precies wat deze wereld zo bijzonder maakt.
Laten we dit allemaal vergelijken met twee andere bekende spelseries, namelijk Fallout en de Metro serie. Over beide franchises hebben we al een Pixel Sundays-artikel, die je zeker moet lezen om te ontdekken waar ze precies over gaan, en misschien ontdek je dat je een van hen leuk vindt.
De wereld van Fallout biedt ons in vergelijking met S.T.A.L.K.E.R. een gestileerde retro-look. De kleding van de personages en ook de wapens hebben een verouderde uitstraling. In S.T.A.L.K.E.R. daarentegen hebben we wapens zoals de AK-47 en andere bekende wapens. Metro heeft ook realistische wapens en het thema nucleaire ramp, maar hier wordt de sfeer vooral getoond door de nauwe, vochtige tunnels en de constante spanning.
Game
|
Sfeerschets
|
S.T.A.L.K.E.R.
|
Realistisch, donker, meeslepend
|
Fallout
|
Gestileerd, zwarte humor, retro
|
Metro
|
Claustrofobisch, gespannen
|
Culturele invloed en nalatenschap van S.T.A.L.K.E.R.
Gezien het succes van de S.T.A.L.K.E.R. serie is het duidelijk dat deze de survivalgame-industrie en vooral ook post-apocalyptische spellen heeft beïnvloed. Veel games zouden zonder het bestaan van S.T.A.L.K.E.R. niet zo zijn uitgebracht als we ze nu kennen, dus laten we het hebben over deze games.
Ten eerste hebben we de Metro-serie, die al eerder werd genoemd. Deze werd ontwikkeld door 4A Games, een studio die werd opgericht door voormalige ontwikkelaars van S.T.A.L.K.E.R. Hierdoor zijn er veel overeenkomsten in het spel. Het survivalgameplay en de gunplay zijn in beide spellen erg identiek, en in beide spellen kom je door straling gemuteerde vijanden tegen.
Ook de populaire game DayZ, die onlangs een nieuwe DLC heeft ontvangen, werd geïnspireerd door S.T.A.L.K.E.R. Natuurlijk zijn er in S.T.A.L.K.E.R. geen zombies, maar elementen zoals de schaarste aan middelen en de sfeer zijn erg vergelijkbaar. Er zijn zelfs enkele S.T.A.L.K.E.R. roleplay-servers voor DayZ.
De toekomst van S.T.A.L.K.E.R. – Wat komt er hierna?
De S.T.A.L.K.E.R. serie staat op het punt om een nieuw hoofdstuk te beginnen. Over een paar dagen, op 20 november, zal de game S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl worden uitgebracht. Deze game brengt je terug naar de Zone rond de kerncentrale van Tsjernobyl, maar deze keer is de wereld groter en visueel veel mooier. Het spel combineert alles wat we kennen uit de eerdere games en verbetert het verder. Je kunt je weer verheugen op alle bekende functies uit de oude games, maar natuurlijk allemaal verbeterd. Maak je klaar voor dodelijke anomalieën, gevaarlijke mutanten en rivaliserende facties.
In deze game zullen veel beslissingen moeten worden genomen, die ook het verloop van het spel zullen beïnvloeden, wat leidt tot verschillende eindes. Door je keuzes zal de game-ervaring veranderen, waardoor je het spel meerdere keren kunt spelen zonder dat het saai wordt. Bovendien heeft de game een enorme open wereld van ongeveer 64 km².
Zoals eerder vermeld, wordt S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl op 20 november uitgebracht voor PC en Xbox Series X|S. Het spel maakt gebruik van de nieuwste technologie en werkt met Unreal Engine 5, wat het mogelijk maakt om een zeer realistische spelwereld te creëren. Ook de AI is verder verbeterd, wat de gevechten nog spannender zal maken. Daarnaast is de game toegankelijker gemaakt voor modders, met een officieel modding-toolkit die beschikbaar zal worden gesteld zodat de community het spel nog lang kan aanpassen en uitbreiden. Door al deze nieuwe technologieën zal deze game echter wel een krachtige PC vereisen. Voor meer details over de systeemvereisten van S.T.A.L.K.E.R. 2, zie dit artikel.
Conclusie
De S.T.A.L.K.E.R. serie heeft het post-apocalyptische survivalgenre diepgaand beïnvloed en zal dat ook in de toekomst blijven doen. De unieke mix van een donkere sfeer en innovatieve gameplay maakte deze serie zo bijzonder.
Nu, met de naderende release van S.T.A.L.K.E.R. 2, staat de serie op het punt een nieuw hoogtepunt te bereiken. De nieuwe game, ontwikkeld met een decennium aan technologische vooruitgang, zal nieuwe functies en een veel betere grafische kwaliteit bieden. Zelfs voor wie de eerdere titels niet heeft gespeeld, is dit een geweldig startpunt, met een enorme open wereld van 64 km², een verhaal vol keuzes en veel spannende gevechten.
Als je geïnteresseerd bent in het spelen van een van de S.T.A.L.K.E.R. spellen, bezoek dan CDKeyNL. De site biedt een prijsvergelijkingstool die de prijs bij meer dan 60 geverifieerde winkels controleert, zodat je altijd de beste prijs vindt. Bovendien zijn er bij sommige winkels exclusieve kortingscodes, waarmee je nog meer kunt besparen.
CDKeyNL DEKT JE IN MET DE BESTE BESCHIKBARE AANBIEDINGEN
Download de gratis CDKeyNL browserextensie – BESPAAR GELD
Om altijd op de hoogte te blijven van de laatste videogame-nieuws, trailers en de beste aanbiedingen, voeg ons toe aan je bladwijzers.
Je vindt alle beste en goedkoopste online aanbiedingen voor cd-keys, gamecodes, cadeaubonnen en antivirussoftware van de geverifieerde cd-key-verkopers op onze shop-pagina’s.
Mis geen nieuws van CDKeyNL door ons te volgen op Google Nieuws.
Lees dit bericht in :
Door Kilian
Meer relevante artikelen