Pixel Sundays: Terugblik op de geschiedenis en culturele impact van Life is Strange
Binnen enkele dagen verschijnt de nieuwste Life is Strange game. Daarom willen we het hebben over de oorsprong van Life is Strange en laten zien welke moeilijke thema’s in de spellen worden behandeld. Ontdek er hier alles over.
De Life is Strange-franchise is veel meer dan slechts een gewoon verhaalgedreven spel. In dit artikel ontdek je hoe deze game erin geslaagd is om een generatie te inspireren. Daarnaast zie je hoe gebeurtenissen uit Life is Strange in het echte leven toepasbaar zijn, waardoor het spel je aan het denken zet.
De oorsprong en ontwikkeling van Life is Strange
De oorsprong van Life is Strange gaat terug naar 2013, toen de Franse studio Dontnod Entertainment de visie had om een narratieve game te ontwikkelen vol complexe thema’s en diepe emotionele lagen. Ze wilden een emotioneel verhaal vertellen waarin de speler moet leven met zijn beslissingen en de gevolgen daarvan. In hun eerdere spel Remember Me hadden de ontwikkelaars al ervaring opgedaan met storytelling, maar in Life is Strange stond de nadruk nog meer op de intermenselijke relaties.
In 2015 werd Life is Strange eindelijk uitgebracht en het werd al snel een van de meest innovatieve en emotionele meesterwerken in het adventure-genre. De meeste Life is Strange-spellen werden in meerdere episodes uitgebracht. De verhaallijn richt zich op de volwassenwording van de hoofdpersonen en thema’s zoals identiteit, vriendschap en verliesverwerking. Gedurende de episodes raak je steeds meer gehecht aan de personages en deel je hun emoties.
Een van de belangrijkste gameplay-functies is de mogelijkheid van de hoofdrolspeelster Max Caulfield om door de tijd te reizen. Dit stelt de speler in staat om beslissingen terug te draaien en alternatieve verhaallijnen te zien, waardoor je kunt ervaren hoe Max’ leven had kunnen verlopen met andere keuzes.
Vanwege het grote succes van de eerste game zijn er vele andere delen ontwikkeld. In 2017 kwam er een prequel uit van het eerste deel. In 2018 volgde een gratis spin-off, en tussen 2018 en 2019 kwam er een tweede deel van de hoofdserie. In 2021 verscheen Life is Strange: True Colors en nu is Life is Strange: Double Exposure uitgebracht.
Narratief en thema’s die een generatie hebben gevormd
Het verhaal en de thema’s zijn altijd speciale kenmerken geweest in Life is Strange. Dankzij de episodische structuur werd de vertelervaring nog meeslepender. Door de mogelijkheid om de tijd terug te draaien, kan de speler meerdere uitkomsten ervaren. Dit weerspiegelt een universele wens: het verlangen om terug te gaan en iets te veranderen. In Life is Strange is dit mogelijk, maar het spel benadrukt ook hoe definitief echte beslissingen kunnen zijn en hoe deze het leven kunnen beïnvloeden en veranderen.
De thema’s in het spel zijn wat het spel uniek maakt. Het behandelt maatschappelijk relevante onderwerpen zoals pesten, geestelijke gezondheid, verlies en identiteitsvorming, zaken waar velen in hun jeugd mee worstelen. Een voorbeeld hiervan is de vriendschap tussen Max en Chloe, die door de lastige familiegeschiedenis van Chloe geregeld voor problemen zorgt. De thema’s in het spel zijn realistisch en universeel, waardoor de speler zich goed kan inleven in de personages.
In het tweede deel volgen we de broers Sean en Daniel Diaz, die vluchten voor discriminatie en vooroordelen. Dit deel richt zich vooral op sociale ongelijkheid en de uitdagingen die minderheden tegenkomen. De serie behandelt thema’s als identiteit, LGBTQ+ en de strijd voor acceptatie en zelfbeschikking op een manier die niet alleen leerzaam, maar ook diep menselijk is.
Culturele impact en representatie in Life is Strange
De Life is Strange spellen hebben door hun thema’s een belangrijke culturele stempel gedrukt. Ze behandelen onderwerpen die in veel andere spellen taboe zijn, wat unieke personages oplevert die geconfronteerd worden met realistische uitdagingen.
Met name maatschappelijk relevante onderwerpen zoals LGBTQ+ representatie, pesten en geestelijke gezondheid spreken een breed publiek aan. Velen kunnen zich in deze thema’s herkennen. De relatie tussen Max en Chloe speelt hierbij een grote rol, omdat er van meet af aan romantische hints zijn. Dit biedt LGBTQ+ spelers de kans om zich in te leven in een hoofdpersonage.
De ontwikkelaars van Life is Strange willen aandacht vragen voor thema’s als politiegeweld, discriminatie en racisme. Hoewel niet iedereen zich met deze onderwerpen kan identificeren, heeft het spel een grote waarde. Het maakt spelers bewuster van deze thema’s en moedigt hen hopelijk aan om in het echte leven anders te handelen. Het spel toont op harde en eerlijke wijze hoe het de betrokken personen vergaat, en iedereen kan een positieve invloed hebben door vriendelijker met anderen om te gaan.
Omdat je in het spel beslissingen kunt terugdraaien, word je extra bewust van de impact van kleine dingen in je leven. Elke interactie, hoe klein ook, kan je leven volledig veranderen. Zelfs een andere zin kan een ander effect hebben. Maar in het echte leven zul je nooit weten wat er gebeurd zou zijn als je iets anders had gedaan, terwijl in Life is Strange deze mogelijkheid wel bestaat. Dit roept de vraag op of wat je zegt of doet echt is wat je wilt, want in het echte leven zijn er geen tweede kansen zoals in het spel.
Invloed op de game-industrie
Life is Strange heeft storytelling in adventure-games gerevolutioneerd. De game heeft het verhaal en de karakterontwikkeling op de voorgrond geplaatst en laten zien dat videogames complexe verhalen kunnen vertellen. Sindsdien zijn veel ontwikkelaars games gaan maken die zich richten op het verhaal en interactieve keuzes. Dit soort keuze-mechanismen vind je terug in spellen zoals Detroit: Become Human en Tell Me Why, dat ook van Dontnod is en LGBTQ+ thema’s behandelt.
Ook de episodische uitgave is door andere games overgenomen, wat zorgt voor spanning en verwachting tussen de episodes. Hierdoor kijken spelers extra uit naar het volgende deel en raken ze nog meer vertrouwd met het verhaal. Sinds Life is Strange komen er steeds vaker kritische thema’s aan bod in games, zoals LGBTQ+ en pesten, onderwerpen die voorheen taboe waren omdat men bang was dat spelers zich niet aangesproken zouden voelen.
Gameplay-mechanieken en spelerskeuzes
De belangrijkste mechaniek in alle spellen zijn de keuzes en de gevolgen die daaruit voortvloeien. Deze gevolgen beïnvloeden de relaties tussen de personages en stellen de speler voor morele dilemma’s. In de meeste gevallen merk je de impact van je beslissingen verderop in het spel, wat zorgt voor een extreem diepe narratief en de mogelijkheid om mee te beslissen over het verloop van het verhaal. Hierdoor hebben de spellen ook verschillende eindes.
Daarnaast is er natuurlijk de vaak genoemde tijdreis-mechaniek van Max, waarmee alternatieve keuzes gemaakt en het verloop van het spel veranderd kunnen worden. In de nieuwste game, Life is Strange: Double Exposure, krijgt Max een nieuwe vaardigheid, namelijk het wisselen tussen twee parallelle tijdlijnen. Hierdoor komt er nog meer diepgang in het spel, omdat elke tijdlijn zich anders ontwikkelt. Daarnaast moet je over beslissingen in een andere context nadenken.
De wereld van Life is Strange kan uitgebreid verkend worden en biedt tal van interactiemogelijkheden met objecten, waardoor je extra informatie krijgt over het verhaal en de personages. Deze nieuwe achtergrondinformatie kan je mening over bepaalde personages beïnvloeden en zelfs je beslissingen veranderen.
Gemeenschap en fanbetrokkenheid
Net als elke game leeft ook Life is Strange dankzij zijn fans en community. De Life is Strange-community is erg actief. Vooral op sociale media worden theorieën over de verhaallijn besproken, omdat sommige onderdelen in het spel relatief open blijven. Ook vind je online veel fanart en eigen interpretaties van de personages. De community blijft actief, omdat Dontnod Entertainment regelmatig nieuwe content vrijgeeft die tot discussie uitnodigt.
Er zijn ook vaak livestreams waarin nieuwe games of hoofdstukken van Life is Strange worden getoond. Fans hebben dan vaak de mogelijkheid om vragen te stellen aan de ontwikkelaars en zo hun steentje bij te dragen. Daarnaast is er een grote hoeveelheid merchandise en andere verzamelobjecten, die erg populair zijn bij de fans.
Veelgestelde vragen over Life is Strange
Op welke platforms is Life is Strange beschikbaar?
Life is Strange is beschikbaar op bijna elk platform, om het zo toegankelijk mogelijk te maken voor veel spelers. De games zijn beschikbaar op PC, PlayStation, Xbox en Nintendo Switch. De nieuwste game Double Exposure verschijnt ook voor de huidige generatie consoles.
Is het spel geschikt voor alle leeftijden?
Omdat Life is Strange vrij serieuze en emotionele thema’s behandelt, is het spel meer gericht op tieners en volwassenen. De leeftijdsclassificatie varieert per land, maar ligt vaak rond de 12 jaar.
Wanneer verschijnt Life is Strange: Double Exposure?
Life is Strange: Double Exposure wordt officieel uitgebracht op 29 oktober. Met de Ultimate Edition kun je het spel echter nu al spelen. Bij dit spel zijn er geen episodes; het volledige spel is direct beschikbaar.
Waar kan je Life is Strange goedkoop kopen?
Zin gekregen om een van de Life is Strange-spellen te spelen? Dan kun je de games tegen de beste prijs vinden op CDKeyNL. Daar vind je videogames altijd tegen de laagste prijs en kun je zelfs nog meer besparen met exclusieve kortingscodes.
CDKeyNL DEKT JE MET DE BESTE BESCHIKBARE AANBIEDINGEN
Download de gratis CDKeyNL browserextensie – BESPAAR GELD
Om altijd op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, trailers en de beste aanbiedingen voor videogames, voeg onze pagina toe aan je bladwijzers.
Je vindt alle beste en goedkoopste online aanbiedingen voor CD-keys, gamecodes, cadeaubonnen en antivirussoftware van de geverifieerde verkopers op onze winkelpagina’s.
Mis geen nieuws van CDKeyNL en volg ons op Google News.
Lees dit bericht in :
Door Kilian
Meer relevante artikelen